( vezi clasamentul meu din O8 02. 2011, pentru detalii)
Compunere despre romanul Omoară-mă, de Ana Maria Sandu
Într-o noapte simplificat bucureşteană, Vali Poenaru, un băftos tânăr posesor de garsonieră în bloc interbelic moştenită de la o mătuşă se întoarce pe jos spre casă. Fusese la o bere cu doi prieteni cu care făcuse planuri zadarnice de evadat în Vamă. Brusc, dă în plină stradă peste o Ramona spălăcită, confuză şi extrem de speriată. Se gândeşte să o adăpostească la el şi să elucideze cauza şocului. Ajunşi în locuinţa lui, ea are ieşiri nervoase şi pomeneşte ceva de o crimă, el nu se sinchiseşte să manifeste intenţii sexuale. Eşec, nimic sexual nu e dus până la capăt. După câteva zile, Poenaru-inocent nume, nu-i aşa?- primeşte o lungă scrisoare de la Ramona aflată în arestul poliţiei căreia s-a predat singură. Aici, fata relatează că era pierdută în Bucureşti când doamna Manea, o bucureşteancă ce deţinea un apartament spaţios de modă veche pe strada Domenii, se oferă generoasă să o ia în gazdă. Nici nu trebuie să îi plătească chiria, doar să contribuie cu cât poate la cheltuieli. Timp de trei ani, Ramona locuieşte cu această gazdă, o femeie spre şaptezeci de ani, înaltă şi cam atât. Vârstnica este vizitată de Geo, un iubit din tinereţe, faţă de care Ramona manifestă o ciudată atracţie sexuală. Doamna Manea are mania poveştilor sale dintr-o tinereţe pariziană cu iz pronunţat de broşură turistică. Este interesantă inserţia spectrului Marthei Bibescu pe care tânăra pe atunci d-nă Manea nu o cunoaşte, dar cu al cărei fotograf şi vecin se combină Aşa intră în scenă Ian Nori. Apoi la Paris (căci timpul trecut şi prezent se confundă rău de tot) are loc o crimă, iar la Bucureşti tensiunea depresiei în care trăiesc claustratele generează accese de nebunie. Într-o noapte, madam Manea vrea să o sufoce în somn cu perna pe Ramona. Dimineaţa, Ramona îi dă compulsiv cu o scrumieră în cap până o ucide. Cartea are un final dulceag, optimist, pe care îl puteţi încerca pe cont propriu.
Până la urmă de ce ucide Ramona m-am întrebat, dar nu m-am lămurit defel. Ea schiţează vag coordonatele unei sechestrări pe care D-na Manea a executat-o asupra sa, dar este neverosimilă această situaţie fie şi din perspectiva literarităţii. O femeie tânără nu pare posibil a rămâne la cheremul unei bătrâne timp de trei ani. Apoi se insinuează ideea fascinaţiei pe care cea tânără şi singuratică o manifestă faţă de d-na Manea. Am putea înţelege că singurătatea naşte monştrii obsesiei şi ai maniei în suflete lipsite de profunzime ca ele Ramonei, în femeile singure şi neiubite, în speţă. Ramona despre care nu ni se spune ce pasiuni are, de unde vine, ce sau cum gândeşte, ce vise nutreşte, e un pesonaj schematic, neterminat.Ea doar pare să intre într-o poveste din care iese apoi fulgurant. Gestul crimei din cartea Anei Maria Sandu mă trimite o clipă cu gândul la curiozitatea morbidă de tip dostoievskian şi mai ales la tema actului gratuit a lui Andre Gide. În lipsa unei cauzalităţi peremptorii, şi în prezenţa schematismului personajelor acolo unde psihologia trebuia să-şi dea obolul, dar nu o face, afirm că această crimă e provocată de un oarecare fenomen de umplere a paharului când Ramona ne apare precum un personaj de la ştiri ce a văzut negru în faţa ochilor, o scrumieră şi craniul bătrânei care pur şi simplu o plictisiea. Nu e prea simplist? Probabil fiecare cititor în parte este chemat să încerce să deceleze cauzele unei gestualităţi care face deliciul mediaticului fapt mărunt. Dar noi suntem cam sătui de gratuităţile mediatice, iar când acest fapt divers invocat mai sus devine pretext literar, avem pretenţia ca autoarea cărţii să nu aştepte de la noi exerciţii de ghicit, executate asupra personajelor sale incerte, ceţoase. În caz contrar, ne creează cel mult o impresie de ,,benzi desenate'', iar riscul asumat este cam mare.
Multumim. Ma duc la librarie sa le spun sa nu conteze pe mine ca voi lua cartea asta. Deja m-a omorat recenzia.
Şi critica negativă e tot promovare. În ce lume trăim, nu-i aşa? Eu propun să fie citită cartea şi să aprecieze sau critice fiecare textul ei. E cel mai corect aşa.
Nu e.
"curiozitatea morbidă de tip dostoievskian" n-am auzit de asa ceva.
"Probabil fiecare cititor în parte este chemat să încerce să deceleze cauzele unei gestualităţi care face deliciul mediaticului fapt mărunt.". Asa ca la sadit puieti ?
Lipsa de explicatie/motivatie privind crima cred ca ascunde altceva decat crezi tu. Poate vreo alunecare spre absurd sau suprarealism. Nu stiu. Dar ce spui tu suna eliptic.
Oricum nu voi citi aceasta carte, dar recenzia ta este incarcata, negativista, fara intelegerea stilului autoarei.
Vai, dragă, dar dacă n-ai citit-o de ce faci atâta caz? I-ai citit celălalt roman?
Fac caz de recenzie, nu de carte. Uneori o recenzie poate fi mai interesanta decat cartea - fiecare in genul ei. Nu-mi place sa fiu lasat in ceata...
M-ai citit superficial. Pe curând.
Nici mie nu prea îmi face cu ochiul cartea, în urma acestei prezentări. Oare de ce trebuie să scrie aşa de multă lume despre crime? Sau despre tot felul de impulsuri stranii şi dubioase? La un moment dat te întrebi dacă oamenii ăştia sunt normali. Nu ştiu alţii dar eu aş prefera un alt tip de literatură, sunt sătul de ştirile de la ora 17, la propriu.
În schimb recenzia îmi place. De pe margine (pt ca nu am citit cartea) şi în mare (fără să mă leg de fiecare amănunt ca mofturi) eu o văd aşa: clară, cursivă, proporţionată în sensul că nu se lungeşte pe prezentarea unui anumit capitol sau aspect. Pertinentă. În plus eva reuşeşte să integreze opinia ei în mod armonios, fără să îţi dea impresia de ceva forţat şi păstrând senzaţia de obiectivitate. Nu am citit foarte mult şi nu sunt expert dar consider că eva are reale talente de critic literar.
Apoi, mofturi, la o carte slabă nu poţi să faci o recenzie care să te dea pe spate şi să îţi creeze profunde şi rafinate stări estetice... :)
Încă ceva, mofturi: există stiluri şi stiluri. Am observat că tu ai un alt stil de prezentare, într-adevăr există o claritate în prezentare de o altă factură, este ca lumina de la bec care risipeşte orice umbră de întuneric, însă nu cred că e bine să ceri unui om să îşi adapteze scrisul după un anumit tipar. Lasă-l să se dezvolte pe direcţia lui.
Apoi, uneori nu vreau să mi se spună totul în avans. Cânt mă uit la prezentarea unui film, vreau ca ea să îmi trezească interesul şi nu să îmi spună ce voi vedea dându-mi pe tavă totul. Vreau sexy, nu vreau nud...
@Lotus:
Nu prea pot sa te contrazic (mai ales acum ca ai si blog!)
Oau, ce-mi place metafora cu lumina, Lotus! E clar, mie-mi plac veiozele, clar-obscurul şi Lucian Blaga, eu nu luminez întregul, doar părţile ce mă interesează. Nu vreau să epuizez textele.
Cred că sunt o călăuză. Sunt decisă să fiu o călăuză.:)