Doina Ruşti este o doamnă foarte caldă şi convingătoare când dă interviuri. Acesta ar fi primul lucru pe care-l pot proba despre autoarea în discuţie. Mai pot spune, intuind, că este o mare iubitoare de cărţi, de plimbări şi de Bucureşti, aceste aserţiuni din urmă fiindu-mi provocate de lecturile din ale dumneaei Zogru şi, respectiv, Cămaşa în carouri. Cu toate acestea, scriitura sa nu mă satisface deplin. În ambele lecturi de care am pomenit, iese la suprafaţă, precum un soare răsărind din marea textuală, tema centrală a scriitoarei şi anume, un fantastic folcloric, metempsihotic. Pot jura ca d-na Ruşti este deopotrivă o mare iubitoare de Mateiu Caragiale, Mircea Eliade ori Vasile Voiculescu şi acestea toate n-ar incrimina-o în nici un fel. Însă, atenţie, abordarea temelor fantasticului cere o mânuire stilistică mai ingenioasă decât o operează domnia sa. La Doina Ruşti, străzile Bucureştiului sunt purtătoare de duhuri şi, la modul deus ex machina, personajele contemporane se transformă brusc, ca prin atingerea cu bagheta magică, în strămoşii lor. Astfel, Ema, un personaj din,,Cămaşa în carouri'' păşeşte pe uşa blocului şi brusc se trezeşte în urmă cu două secole trăind o poveste de dragoste cu un mărgelar dintr-un alt timp, fanariot. Registrul stilistic se schimbă uşor, facil, apoi, după câteva pagini, cu două fraze de retur, revenim în timpul iniţial al personajului. Uşurinţa cu care personajele călătoresc în timp, în cadrul cărţilor acestei scriitoare, ori se impregnează în obiecte sau în lucruri, devine un element care mă contrariază la D. R.. Aş adăuga că duhurile nu ţâşnesc din pământ sau dintre carourile unei cămăşi, ca pe scena unui teatru de marionete, nici măcar în literatură. Un alt personaj din ,,Cămaşa...'', Marian, moare brusc şi se reîncarnează instantaneu într-un papagal. Această urgenţă, acest hocus-pocus al glisării dintre verosimil spre fantastic schematizează personajele Doinei Ruşti, le reduce la a fi doar nişte păpuşi. Excesul de exerciţiu scenaristic este ceea ce face din scriitura pe alocuri plină de prospeţime a autoarei un puzzle de situaţii,,prezent-trecut'' care nu leagă suficient întregul. Firul epic se înnoadă din loc în loc precum o aţă îndărătnică, iar cititorul la rândul său se împotmoleşte, nu mai poate urmări traseul personajului. Un alt aspect, exterior literaturii de data asta, este mediatizarea autoarei înseşi. Dânsa beneficiază de nişte cronici prea indulgente, dacă nu chiar fantasmagorice uneori. O zeloasă ziaristă de la revista ,,Unica'' apreciează cărţile Doinei Ruşti ca fiind ,,puternice şi clare''. Pentru mine n-a fost aşa, mesajul cărţilor sale este aburit de pasaje ca acestea ce urmează, extrase din ,,Cămaşa în carouri'':
,,începu să scotocească prin geanta bombonoasă, care lui Tiberiu i se părea făcută din două sute de halviţe poroase şi răsucite''( p.13)
,,Era ca un doctor de bun. Ce repara el nu avea moarte.''(p.14)
,,Dinspre cămaşa în carouri s-a revărsat un venin cald şi provocator. Era ceva viu, ostil şi care cerea cu insistenţă un răspuns''(p.47)
,,Tot clocotul fieros coborâse în bucătărie, cuibărindu-se pisiceşte în carourile cămăşii lui I.''( p.59)
,,iar între ele înainta abil maşina neagră, ca pisica neagră, ca iedul negru. O maşină ca un elefant intra pe nesimţite în crucea drumului.''(p.63)
Aş spune că repetiţia şi aleatoriul au şi ele limitele lor. Şi că, în ce mă priveşte, nu am înţeles, nici din,,Zogru'' nici din ,,Cămaşa în carouri'' care este sensul etno-metempsihozelor la care sunt supuse personajele. N-am simţit, în fapt, acea puternică şi aşteptată restituire a sensurilor magice din străvechiul folclor balcanic la care cred că a intenţionat să acceadă Doina Ruşti. Unde sunt oare documentările scriitorilor români de altădată, care înainte de a se aşeza la masa de scris petreceau luni în biblioteci pentru a colecţiona informaţii ce urmau a fi procesate artistic?
Aş spune că repetiţia şi aleatoriul au şi ele limitele lor. Şi că, în ce mă priveşte, nu am înţeles, nici din,,Zogru'' nici din ,,Cămaşa în carouri'' care este sensul etno-metempsihozelor la care sunt supuse personajele. N-am simţit, în fapt, acea puternică şi aşteptată restituire a sensurilor magice din străvechiul folclor balcanic la care cred că a intenţionat să acceadă Doina Ruşti. Unde sunt oare documentările scriitorilor români de altădată, care înainte de a se aşeza la masa de scris petreceau luni în biblioteci pentru a colecţiona informaţii ce urmau a fi procesate artistic?
Si eu am citit Zogru. Cred ca ai sesizat foarte bine unele aspecte. Dar nu cred ca documentarea este esentila si indispensabila, ci talentul. Canetti a scris la 26 de ani Orbirea, iar cartea descrie amanuntit modul de trai a unui profesor batran.
mofturi, mă bucur că ai revenit prin,,poiana'' mea,...:)
De-acord, talentul este esenţial. Dar anumite teme cer documentare. Nu poţi scrie despre o călătorie în Australia fără să descrii într-un fel sau altul Australia. Nu poţi scrie despre alchimie fără să fi citit tratate despre etc. (Pentru a scrie ,,L'Oeuvre au noir'', Marguerite Yourcenar, favorita mea, s-a documentat ani.) Eu imput unei părţi a scriitorilor români de azi lipsa atmosferei despre care Radu Cosaşu afirma că este esenţială în literatură. Pentru a recrea o atmosferă istorică într-un roman este imperios necesară documentarea. Când personajele-femei ale Doinei Ruşti se reîntorc în trecut eu ca şi cititoare simt nevoia să le simt palpitând, să le pot reconstitui ca la Nicolae Filimon din descrieri, să le înţeleg gândurile, sentimentele. Nu vorbesc de întoarcerea la tehnici scriitoriceşti revolute, ci la un mod de a infuza textul literar cu mai multă emoţie.
Documentarea poate fi şi periculoasă. Dacă nu ai talent şi te documentezi foarte bine, poţi scoate o carte care poate să pară bună... :)))
Poate că în etapa de formare a unui artist ar fi mai bine să nu pună un accent exagerat pe documentare. Însă după ce ajunge la maturitate documentarea nu mai poate constitui un obstacol pentru el ci exclusiv un atu.
evaziuni, ai zis-o "vertical". Eu nu am putut trece de jumatatea lui Zogru, desi sunt fan mare al fantasticului. Dificultatea, asa cum ai observat si tu, este, in zona asta tematica, sa te tii de atmosfere, adica alea doua pe care se pariaza: realitate imediata si departatul fantast.
De multe ori am auzit laude zemoase la adresa dnei Rusti, insa n-am inteles de ce. Apoi am crezut ca sunt depasit de arta autoarei, acum m-am lamurit - nu sunt singur, depasit sau nu! :)
Bune-ai venit, Liviu. Te ştiu deja un pic de pe blogul lui mofturi.
Am să spun ce gândesc despre cărţile pe care le citesc. Cum zice Ibrăileanu: voi critica opera, iară nu persoana. Ai dreptate în tot ce-ai scris, gândit. Stai să vezi, despre cine postez mâine....Dar poimâine!... (Fii cu ochii pe mine, vreau să zic,hihihi)
În fine, lăsând gluma la o parte, revin la tema fantasticului. Îi sfătuiesc pe cei care scriu despre fantasticul folcloric să ia modelul lui Eliade şi să stea în bibliotecă un pic, altfel scriitura le iese ca un desen animat în care duhurile acţionează sub baghetă. E prea simplist, nu? Organul talentului unui scriitor trebuie antrenat.
Lotus, documentarea pentru artist e ca fermentul pentru aluat. Îl face să dospeasacă şi să devină altceva. Talentul e făina,informaţia culturală e drojdia...în plus, se execută o frământare( creatoare).
Evaziuni, e buna comparatia intre improvizatia, incropeala din tematica pe subiect fantastic si duhurile actionate de bagheta magica, precum cele din desene animate.
P.S. As mai zice ca organul scriitorului trebuie nu doar antrenat, in sensul insusirii subiectului, ci sa fie si constient ca excitarea publicului va depinde nu doar de talentul scriitoricesc dar si de cunoasterea folclorului in detaliu
Liviu, trăim în epoca lui fast-thinking, fast-eating( fast-food), fast-loving. Fast-writing. Şi toate acestea mă frustrează. Uneori mi-e dor de lucruri manufacturate, temeinic făcute.
Doina Ruşti e, printre altele, autoarea celui mai bun manual de limba şi literatură pentru liceu teora de clasa a X-a.
Culmea, dar asta n-o ajută să facă serios literatură, sunt două chestii diferite.:)