Frederic Moreau c'est moi, ar fi un posibil citat apocrif la fel de valid ca şi Emma Bovary c'est moi. Căci Madame Arnoux din L'Education sentimentale este transpunerea mimetică a Elisei Schlesinger, iubita ,,din vis'' a lui Gustave Flaubert însuşi.
Vorbim de un roman-cult cu un titlu fermecător despre care nu-mi propun o improprie exegeză de blog. Vreau doar să vi-l readuc în atenţie, pentru că este cu adevărat o bijuterie literară şi o mărturie explicită a mentalităţii erotice a unui secol.
Paris, anii 1840, grădini înflorite, răsturnări politice, umbrele dantelate, bărbaţi pedanţi şi galanţi, erotism problematic. Educaţia sentimental-erotică a bărbatului francez, sau de aiurea, ce şi-a consumat nubilitatea acum mai bine de un secol şi jumătate, era mult diferită de aceea a bărbatului contemporan. Problema majoră a acestui prototip masculin era duplicitatea, ba triplicitatea, erotismului său. De regulă, aşa cum se arată explicit în roman, un bărbat parizian care se respecta avea în epocă trei ipostaze erotice simultane: un erotism casnic cu ,,ma pauvre femme''( biata mea nevastă n.n.) de regulă o moştenitoare bogată, bigotă şi fadă, un al doilea scenariu, de bal mascat, la bordel, unde ţinea o metresă recunoscută şi, în fine, o iubire platonică pentru o frumoasă femeie măritată pe care o putea iubi şi un deceniu că ea tot nu-şi ridica poalele-n cap, pardon, nu i se arăta lui în jupon. Deh, educată la maici. Ei, multe s-au schimbat de atunci. Educaţia sentimentală a bărbatului de azi are de-a face cu neveste emancipate care ştiu să poarte şi dantele şi să facă afaceri. Greu şi atunci, greu şi acum, să conchidem.
Dar să nu prozaizăm prea mult, căci romanul celebru de care vorbim, pe care mulţi nu l-au citit din câţi se laudă, pe onoarea mea vă zic, este un manual de psihologie erotică fermecător. Degustaţi, vă rog : ,,Clipele cele mai plăcute ale zilei erau dimineaţa pe terasă. Într-o bluză de batist şi cu picioarele goale, ea( amanta n.n.) se învârtea în jurul lui, curăţa colivia canarilor, primenea apa peştişorilor roşii şi făcea grădinărie cu o lopăţică de jăratic într-o lădiţă de pământ, din care se înălţa pe zid un spalier de călţunaşi. Apoi rezemaţi în coate pe marginea balconului priveau împreună trăsurile, trecătorii şi se încălzeau la soare, făceau planuri pentru seară. El pleca pentru cel mult două ore, după aceea se duceau la un teatru oarecare, în avanscenă. Şi Rosanette cu un buchet mare de flori în mână asculta orchestra în timp ce Frederic îi povestea la ureche anecdote şi poveşti galante. Alteori luau o birjă ca să-i ducă la Bois de Boulogne. Se plimbau până târziu chiar până la miezul nopţii. În sfârşit, se întorceau pe la Arcul de Triumf şi pe bulevardul cel mare, adulmecând aerul cu stelele deasupra capului şi cu toate becurile de gaz aliniate ca un dublu şirag de perle luminoase până în fundul perspectivei''. Voila, ut pictura poesis!...şi iată de ce mă omor după frivola literatură franceză, ca şi după parfumurile lor...
( în imagine: un Pierre-Georges Jeanniot( 1848-1934))
Notă: analiza aerului din citat arată explicit că ne aflăm mult înaintea erei noxelor urbane.Iată la ce e bun roman-cult, implicit.
n-ar strica, intr-adevar, macar o rasfoire de deliciu si tihna, in sens proustian la hazard...
pai pe atunci cand o femeie se dezbraca parca avea mai multe haine pe ea. daca vedeai o glezna era ca si cum ai vedea acum totul. cartea asta mi-a placut mai mult decat Madame Bovary.
La asa viata, asa literatura.
Azi un asemenea discurs e greu de gasit chiar la poeti, darmite la prozatori.
mesmeea,
ia uite cine veni din alte ţări mai calde.:) Aţi degustat măslinele locale în numele meu?:) În rest, aşa e cum spuneţi: voluptate de lectură şi tihnă a umorilor îţi dau textele astea ravisante, într-adevăr. Clasicii ăştia nu dezamăgesc în veci, zău.
Liviu,
să facem un exerciţiu: Flaubert ne prezintă aici( în citatul meu) o zi pariziană a doi îndrăgostiţi de pe la 1848. Şi ce efect estetic.
Dacă un romancier contemporan ar descrie la fel de implicat o zi contemporană a doi îndrăgostiţi punem pariu,,că iese''? Dar ce avea Flaubert şi noi am pierdut e RĂBDAREA OBSERVAŢIEI. Nu reclam o artă retro, întoarsă spre tehnici prea uzate, dar reclam răbdarea şi migala de concepţie şi scriitură. Flaubert a scris puţin şi n-avea deadline-uri la SERVICIU, era mai rentier aşa, dar marcă literatura lumii definitiv.
Eva, nici nu am zis ca TU reclami ceva :) Observam ca viteza de azi a spulberat rabdarea - cum ai adaugat acum. Rabdarea ta de cititor de a te (s)cufunda in rabdarea lui de artist. Cu rabdarea, nene, nu te joci :) O ai sau nu. Maine vor fi si mai putin rabdatori ca azi. Pariu! :)
vrei sa faci exercitii cu Liviu ? sa ne povestesti si noua !
Liviu, mi-a plăcut chestia cu scufundarea, zău. Aşa e...
Mofturi, n-am ce declara că exerciţiile-s la vedere, ne exersăm în faţa dvs., c-aşa-i pe blog, spirit de camaraderie, păi, nu?:)
eva & mofturi :)
Eva:
Aha! Da, da!
Eva…(stai sa ma ridic in picioare) vreau sa te felicit ca ai pus in discutie o carte clasica! Se pare, din pacate, ca putini au citit-o ! Putini bloggeri, vreau sa spun. Si atunci sa nu te-ntrebi de ce s-au repezit la Dan Coman ? Nu cumva pentru ca se citeste dupa cum dicteaza moda si reclama agresiva facuta de unele edituri si mai ales de Polirom ? Nu mai spun ca unii folosesc si bloggeri pentru a face o promovare foarte subtila. Gata, ca m-am enervat !
Clipele cele mai placute erau seara, intinsi in pat la lumina veiozei discrete, povestindu-si unul celuilalt importantele banalitati de peste zi. Ea, imbracata doar in propria-i frumusete de cafea cu lapte. El, cu mana dreapta sub cap si cu stanga imbratisand-o in timp ce juca x si zero pe matasea spatelui ei. Ajunsesera in pat dupa ce nu se plimbasera la sosea, nici nu fusesera la teatru, nici macar nu vazusera vreo trasura in drumul lor matinal spre contractul cu societatea.
Vorbeau, dupa stingerea atingerilor, despre vremuri mai simple, vremuri in care oamenii se plimbau la sosea(cam pe-acolo pe unde urmau a se ridica,peste 50-100 de ani, blocuri si mall-uri)pentru o bataie cu flori, aceleasi buchete pe care femeile le stransesera la piept in timpul unei piese de teatru.
Hai, zulu, eşti pe drumul cel bun, reveur-ule.:)
Merci că ne-ai citit( pe mine şi pe Monsiuer Flaubert) cu atâta atenţie. Când sunt citită cu implicare mă simt ca şi cum strâng la piept un buchet superb de flori primit în dar, ca în old times...
Frumoasă ,,negaţie'' ai propus.
Zulu,era să uit: vrei să zici că femeia goală de acum provoacă mai puţin bărbatul contemporan decât femeia îmbrăcată de pe vremuri? E foarte flaubertian dacă asta ne sugerezi, exact asta e şi intuiţia INTIMĂ a cărţii:
FEMEIA POSEDATĂ E MAI PUŢIN CA FEMEIA VISATĂ.
Mofturi, mulţumesc pentru buchet, atunci.:) Exact, florile albe sunt favoritele mele, m-ai ghicit!Hihihi.
Seria lecturilor ,,grele'' abia începe, vei vedea. Sunt o persoană care nu se lasă purtată de val(-ul modelor culturale, cum ar fi spus Mircea Eliade în exact ,,Ocultism, vrăjitorie şi mode culturale'')
OMUL RECENT se multumeste cu putin! Hi,hi!
Patapievici, nu-i aşa, mofturi? :)
@eva: Nu am intentionat sa spun ca femeia dezgolita(intre 4 ochi/in budoar) provoaca/atrage mai putin, sunt totusi mascul, deci, influentat mai ales de stimulii vizuali:)).
Femeia visata poate fi sau nu dezgolita dar nu "goala"(de feminitate, de visare cu sau fara rost, de "senzualitate decenta" voluntara si involuntara).
Cred ca Eminescu a fost specialist in dihotomia "femeie visata"-femeia reala.:)chestia asta e o mare cauzatoare de durere/tristete, privesti prin lentile "made in loveland" o persoana vie, reala si o vezi doar asa cum vrei tu sa fie, nu asa cum este de fapt.
Comentariul meu anterior s-a vrut a fi centrat pe influenta cotidianului asupra obiectului procesului de observatie a la Flaubert.
eva: Eu cred că o femeie goală incită mai mult decât una îmbrăcată, că nu te poţi bate în poezii cu instinctul. De aceea bărbaţii şi acum dezbracă din priviri femeile de pe stradă sau le admiră formele. Nu bărbaţii adevăraţi, ca mine, evident. Asta se subînţelege.
Afluxul de sexualitate explicită a făcut însă să dispară o anumită transfigurare în ce le priveşte pe femei. La fel ca atunci când îi spui zilnic: "Te iubesc!" După un timp o să îşi piardă încărcătura. O să o spui la fel cum zice popa Tatăl Nostru.
Poate că în direcţia asta sexy ar fi mai bine decât nud. Dar noi am uitat jocul...
PS: dar poate cu noua lege care se discută legată de restricţionarea minorilor la site-urile pentru adulţi, lucrurile vor reveni la normal...
Messieurs, fericiţi bărbaţii de azi, căci Frederic gândea aşa:,,Îl mira un lucru, că nu era gelos pe Arnoux, iar pe ea nu şi-o putea închipui decât îmbrăcată, atât de firească i se părea pudoarea şi atât îi cufunda sexul într-o umbră misterioasă.''
Pe Mme Arnoux n-a reuşit s-o dezbrace nimeni, garantez, nici chiar ea nu se ştia în integralitate pe sine. Sexul casnic însemna, ,,cu cămaşa de noapte şi cu privirea pe geam''. De aceea, bordelul era o instituţie, din cauza educaţiei coercitive a ,,femeilor cinstite''. După ştiinţa mea, azi o nevastă face cam tot ce face o curtezană dacă are chef. De aceea zic că romanul e un manual.
zulu, te-am înţeles din prima, dar am vrut să aflăm mai multe, te-am proaocat un pic şi uite că am aflat că nu eşti un sfinx în privinţa femeilor.:)
Lotus, deci asta fac bărbaţii cu ,,acea'' privire pe stradă, vaaaiiii, nu,,bănuiam''. Eu credeam că s-au rătăcit şi vor să te întrebe care-i strada x...,, Doamne, ce puţin mă pricep, hihihi...
Lotus, la capitolul ,,declararea iubirii'' şi ,voi, cei de zi, şi ei, cei de atunci, gândiţi la fel. Frederic e artist la galanterii, dar se fereşte de ,,te iubesc'' tocmai ca să nu-l bagatelizeze. Cred că e perfect aşa, o femeie ştie când e iubită, nu e nevoie de exces de cuvinte şi de efuziuni.
Ei, eva, cum să nu? Dacă ai plecat de acasă dimineaţă şi nu o suni până la amiazi, zice că nu o iubeşti. Şi dacă o suni te ţine cu zecile de minute la telefon. Şi dacă îi dai ocupat să vezi tu când ajungi acasă...
Just look around.
Nu-s din specia aceea tristă, o spun cu mândrie. Bărbatul se ţine ,,cu mâncare bună şi cu încredere'', nu în lesă.:) Filosofia,,cosmopolitan'' şi alte reviste glossy au făcut din bărbat un accesoriu( mă rog, asta par să-şi propună). Nu înţeleg să punem presiune pe bărbat, să-l controlăm etc. Sufocările acestea se plătesc. Detest şi crizele lacrimogene.Când plângi, plângi pe bune nu pentru nimicuri, cu şantaj emoţional. Nu vreau să par prea sigură de mine,că nu e chiar aşa mereu, dar cred că bănuielile şi verificările sunt toxice şi înjositoare. Când ai ceva de reproşat o spui scurt, concis, decis, nu te umileşti ca femeie. Lucrurile serioase se fac în puţine cuvinte.( Blogul nu-i ceva serios, de aia ,,mă extind'', hihihi...)