O senzaţie de părăsire am avut după ce am închis volumul Fuckthecoolspune-miopoveste. O dată în plus, o parte a prozei contemporane îmi dovedeşte că-i pasă doar de sine. Eu ca umilă cititoare, unde mai puneţi că şi de bună-credinţă, nu contez. Pur şi simplu, nu contez pentru mulţi dintre ego-prozatori. Cui îi mai pasă de bietul Cititor, a propos? De ce simte şi ce gândeşte el după ce parcurge această proză scrisă parcă pe chat, pe telefonul mobil, la plezneală.
Trei ar fi temele celor zece sinopsisuri pe care dl. Rogozanu mi le-a servit cu o grăbire flegmatică. Prima: cuplul contemporan şi raporturile dintre un adam plictisit de bombardamente iconic-tabloidice şi o evă oportunistă, just another material girl. A doua: mitologica Femeie din Showbiz( vezi personajul Viola). Aici aş avea de reproşat indulgenţa. Deşi Viola este o fiinţă goală pe dinăuntru, obsedată de imagine pentru care este în stare de orice pact cu diavolul, portretul îi este prea schematic. Stelian Tănase a fost mai îndrăzneţ şi mai necruţător în Maestro când a construit-o pe Tina, fata de pe sticlă! A treia temă este una metaliterară, surprinsă de ultimul sinopsis şi se referă la rostul literaturii. Proza actuală îi apare aceluiaşi autor ca fiind ,,multă de duzină, multă patetică, cu adevărat comică, cu adevărat scârboasă, uneori un soi de pungă de vomă după o criză de rău de înălţime.’’ Apoi, ca autoironia să atingă culmea deriziunii, prozatorul din textul lui Costi Rogozanu ne arată din ce ,,bube’’ se naşte literatura de azi. Personajul-prozator îşi declină dificultăţile şi condiţiile improprii în care şi-a produs noua proză,, în excitările inutile, în erecţiile stupide în mijlocul unei case întoarse pe dos, cu lucrurile aruncate alandala, efect firesc al autobaricadării. Mi-e scârbă de acest fel de naştere a literaturii. Dar altfel nu ştiu s-o fac. Trebuia probabil să o fac ca pe un job, să-mi pun deadline-uri.’’ p. 211 ,,Nu pot să mai secret decât un fel de proză iconică, de instantanee needucate, cu un vag aer literar. Sufăr de laconism contemporan, de încredere în sloganuri şi în imagini atotcuprinzătoare.’’ p213
Deşi revendicat, în opinia mea de la o poetică fracturistă, romanul acesta, cât o nuvelă, îmi induce ca şi în cazul altor(unora, adică) autori de proză recentă ideea defetismului cultural. E ca şi cum am spune: realitatea e nasoală, n-avem nici un elan să propunem prin literatură altceva. Aş întreba: chiar nimănui nu-i pasă de sensibilităţile noastre de cititori? Suntem toţi o apă şi-un pământ ca dintr-o perspectivă televizuală, o masă informă de consumatori? Pe principiul, lasă-i, ei oricum consumă orice? Nu spun că proza contemporană trebuie să ne salveze,,prin idealizare'' din marasmul consumerist, dar măcar să propună o alternativă. Când văd cu ce lehamite se scriu aceste texte literare mă întreb la cu bun revolta prin limbaj a unei părţi a prozei de azi? Este ea o revoltă reală? Nu mai bine nu mai scriem deloc dacă, oricum, actul scrierii de literatură este un act frustrant şi chinuit, după declaraţiile unor autori? Lăsăm ideologia de consum să se înstăpânească şi mai deplin, apoi ,,închidem prăvălia'', spunând în continuare că alţii n-au avut curaj...
Exceptional ! Am scris si eu despre cartea lui Rogozanu, dar nu asa. Tu ai facut-o mult mai bine, aplicat, profesional. Felicitari !
Mulţumesc, prietene. Nu ştiam că ai scris, nici ce au opinat alţii despre, nu ştiu...( ca să fiu cât mai necontaminată când îmi dau cu părerea, ca să zic aşa). Eu îi urez d-lui Rogozanu să-şi ia câteva luni concediu, să închirieze o căsuţă într-o livadă şi să vedem ce iese, să scrie după ce îi trece ,,revolta'' faţă de literatură. Da, scriitura e o meserie, e un ritual, e migală, e manie, toate acestea suprapuse peste talent şi....şi...şi peste experienţă de viaţă. N-o recomand ca execuţie doar în pauzele dintre alte preocupări.
Am auzit că Filip Florian şi-a luat concediu (sau cam aşa ceva) 2-3 ani pentru ,,Degete mici''. Şi chiar a meritat.
Filip Florian a primit mostenire o casa la Sinaia, bani si a lasat totul si a plecat din Bucuresti acolo. A scris cartea Degete mici pe indelete, ca intr-un concediu. Dar nu de asta a iesit cartea bine, ci datorita talentului sau. Rogozanu nu va scrie niciodata asa ceva. N-are dotare.
Detaliul cu moştenirea nu l-am cunoscut, recunosc...
Bună seara,
off topic
Acolo în dreapta, unde-i citatul despre Ulise, se poate completa şi cu ceva de la mama lui, adică de la Homer, aşa în virtual cum l-ai lăsat, Ulise îmi pare inexistent, ce rost are să mai pomenim atunci de Ithaca.
:)
@Scorchfield
Bună!
Deocamdată situaţia rămâne cum o ştii deja.:) S-ar zice că pentru mine e mai importantă Itaca decât Ulise, nu?:)
Trăiască biblioteca puţin prăfuită de razele soarelui răcoros de Moldova cu lemn de cireş comunist cu cărţi a la Editura Univers, Ion Creangă, Albatros & other classics... Să-nţeleg că din contemporan merită să citim despre "Medgidida" şi "Cartea şoaptelor"...
Lotus, chiar că este e un sacrificiu de timp, dar am motivaţii profesionale.
Mishu88,... şi Ruxandra Cesereanu, Filip Florian, Ovidiu Nimigean,Bogdan Suceavă şi voi completa lista, dar acum sunt pe fugă.:)