Cele zece povestiri adunate în volumul Cinema pot fi lesne asimilate unui montaj de secvenţe epice, unitare prin stilistică şi prin tematică. După titlul plin de sugestii, alte două trăsături ale prozei de faţă m-au cucerit. Este vorba despre migala descrierilor şi despre o prospeţime tematică pe care o provoacă unele interogaţii insinuate de către autor, intrinsece textului.
În ce măsură cinema-ul, prin extensie, literatura ca poveste derulabilă, ne-a influenţat erotismul în secolul XX? Şi dacă viaţa noastră, a fiecăruia în parte, poate fi la rigoare receptată ca un film bun sau ca unul prost? Dar dacă fiecare existenţă individuală are momentele sale de prozaic şi de vulgaritate ca în ,,filmele cu reţetă’’, dar şi secvenţele sale glorioase, de neuitat? Suntem noi doar nişte dreamări, nişte ,,privitori ca la teatru’’, sau mai nou,...,,ca la cinema’’? Cât de covârşitor poate fi vizualul în viaţa noastră, ne mai lasă el libertăţi interioare?Aceste toate problematizări şi multe altele ni le prilejuieşte proza lui Angelo Mitchievici.
Voi face referire la trei cele mai reuşite povestiri ale culegerii de faţă. Una dintre ele se numeşte Maşina de amintiri şi ne propune un exerciţiu imaginativ extraordinar. Dacă mintea noastră funcţionează ca un cinematograf la purtător, unde nu de puţin ori ni se mai rupe filmul, ce-ar fi dacă am putea să ne accesăm memoria acţionând un buton, conectaţi la un aparat? Am reuşi astfel să aflăm ce s-a întâmplat cu iubirile noastre trecute, am putea modifica nişte decizii luate cândva, dar numai pe baza provocării ludice a lui ,,ce-ar fi dacă’’. Este evident că sugestiva povestire ne propune să receptăm literatura şi filmul de artă ca pe nişte ,,maşinării de amintiri’’.
Apoi, cea mai compactă secvenţă din volum este În cealaltă parte a oraşului. Aici, un ,,El'' analitic şi erudit, nubil şi excesiv de lucid( acesta este de fapt personajul-ax al întregului carusel epic în Cinema) se împarte între două experienţe erotice, căci ar fi prea mult să le numim iubiri. ,,El’’ desfăşoară relaţii paralele cu o brună Beatrice, calină, estetă şi devotată şi cu o platinată şi agresivă Laura, prozaică, dar care practică un sex mai sportiv.,,El trăieşte pentru prezent’’ ni se spune şi nu încape îndoială că este chiar aşa. Execută acelaşi ritual erotic cu fiecare dintre cele două femei în parte şi apoi compară pervers rezultatele. E ca şi cum dobândeşte un plus de intensitate şi de ,,viaţă’’, îşi dublează durata vieţuirii. Este şi o formă egoistă de sfidare a morţii. Acest motiv este dublat de gustul dual şi atavic al masculinităţii dominatoare. Între una donna angelicata şi une femme fatale, una instituită de literatură, cealaltă tot de către literatură şi apoi, mai ales, de către cea de a şaptea artă, El, bărbatul generic, nu poate renunţa la niciuna, le doreşte pe ambele. Pentru că Beatrice potenţează experienţa erotică agresivă cu Laura, iar Laura condimentează actul întâlnirii trupeşti cu interiorizata Beatrice. Ele sunt apa şi focul, doar că nu pot fi dobândite în acelaşi timp. Acest exces de hedonism uşor poligam este o dramă asumată a bărbatului contemporan, menit să viseze mereu la o ecranată ,,cealaltă’’, la o alteritate imposibil de dobândit decât pe perioadă foarte scurtă.,,De obicei se întâmpla să aibă chef s-o vadă pe Laura exact în momentul când se desfăcea din îmbrăţişarea lui Beatrice, iar acest impuls nu era o chemare insidioasă, subliminală a celeilalte, ci un recul al întâlnirii cu Beatrice. Trăia în câmpul de presiune a două femei ca două sfere de Magdeburg.’’ Şi ce rol să aibă filmografiile postmoderne în toată această situaţie? Aş opina, sugestionată de recenta-mi lectură, că dimensiunea vizual-istă şi iconică a lumii de azi nu face cele mai mari servicii bărbaţilor(lucizi).
A treia şi cea mai frumoasă povestire, prin selecţia operată de mine, este Dragostea începe mâine. Chintesenţă a leitmotivelor livreşti dragi lui Mitchievici: plăcerile erudite, rafinate, hedonismele decadente, migala observaţiei asupra unei gestualităţi erotice rarefiate, perseverenţa percepţiei vieţii ca film, savurarea unui il postmoderno dolce farniente aruncă o lumină fină şi unitară asupra întregului volum. Acelaşi El, intelectual bine trăit, bine îmbrăcat, copleşit de comodităţi şi de banalitate, primeşte într-o zi o scrisoare, de la o misterioasă ,,A.’’ Astfel începe o aventură imaginară intensă, necarnală, care o scoate brutal pe femeia reală din viaţa acestui El de care pomeneam. În final, totul se voalează ca un film vechi, căci evadarea în ,,vis’’, evadarea în ,,film’’ nu durează o veşnicie.
Or, asta ne-au oferit artele şi cea mai influentă şi recentă dintre ele, filmul: o compensaţie a banalităţii. ,,În cea mai crasă banalitate trebuie strecurat un element surpriză.’’ gândeşte personajul nostru lucid între două visări. Accesând, iată, nişte subiecte atât de actuale, aparţinătoare condiţiei noastre de homo videns, Angelo Mitchievici mi-a revelat o proză diferită de mulţi congeneri ai săi. Cât despre ralenti-urile sale stilistice, absolut fermecătoare, cu un prilej viitor.
O recenzie foarte bine scrisa care te-ndeamna la citirea cartii. I-ar sta bine intr-o revista culturala. Dar, daca-mi permiti, cred ca era mult mai atractiva (pe net) daca ar fi fost scrisa intr-un ton mai colocvial.
Subscriu la cum şi ce a spus "mofturi"... Riscăm, noi ăştia care scriem "mult" (tu scrii mult despre literatură, eu scriu mult despre trenuri, alţii scriu mult despre altele), să nu fim atractivi în alergătura asta după comercial, atractiv, rapid, superficial. Am primit reclamaţii cum că un text prea lung va fi scroll-uit în 10 secunde, iar cuprinsul la care munceşti trece neobservat. DAR (pentru că întotdeauna există câte un DAR) cei cu adevărat pasionaţi / interesaţi de domeniul cu care defilăm, vor savura 100% ceea ce scriem.
Eu unul îmi permit să renunţ la 10 click-uri fulger contra unui click lacom. Am savurat ce ai scris, am înţeles invitaţia la lectură. Era o vorbă atât de des folosită, dar atât de apreciată de destinatar: "Ţine-o tot aşa!"
PS: Mai există soluţia unor publicări simplificate, prezentând chintesenţa unei recenzii. Mă rog, există zeci de soluţii, dar cel mai important este ca talentul să existe. Cu făină se face şi pâine şi prăjituri.
mofturi,
sunt texte despre care pot scrie foarte colocvial, dar nu despre toate. Unele cer un stil mai sobru, altele( tot foarte serioase) pot fi abordate şi mai relaxat. Dar, nu-i aşa, că mă pot adapta şi la jeanşi şi la rochie de seară, hihihi? A propos, îmi plac ambele la ore diferite ...:)
mishu88,
îmi place zicala cu făina :)
Am să scriu în stilul meu, aşa cum simt. Am să păstrez varietatea, pentru că ,,variată'' sunt eu însămi( nu se confundă cu superficialitatea). Cartea lui Mitchievici este un text foarte aplicat pe ,,ce doresc bărbaţii''. Întâmplător, mâine-poimâine scriu depre un roman super tare tot pe tema ,,ce simt bărbaţii''. M-a marcat, pot spune, am făcut o pasiune pentru el. Veţi vedea...