scris de anca giura în opiacee
O, mica eternitate a dedicației pe o carte după ce semnatarul a plecat, a plecat...
,,Cărarea
pierdută de Alain-Fournier
(În memoria profesorului meu de franceză, cel care mi-a
dăruit această carte –ediţie franceză- în ziua când am teminat liceul. Pe-atunci
n-o ştiam, dar dânsul îmi oferea un ghid simbolic spre a nu-mi pierde… cărarea
idealurilor. Şi, iată, pot mărturisi că n-am pierdut-o. Mulţumesc, domnule
Profesor, acolo unde sunteţi!)
Vă recomand o carte unică, magică, singurul roman publicat al
unui tânăr autor francez care avea să moară la 27 de ani pe front pentru…
Franţa. Aceasta avea să-l eternizeze, după cum se va vedea. În fond, Alain-Fournier
a adorat locurile natale din regiunea Berry, plaiuri de care nu s-ar fi separat
niciodată. Fiind vorba de o carte rar reeditată, vă sfătuiesc s-o căutaţi la anticariate şi în biblioteci, ori s-o
citiţi în franceză sau în engleză. Despre ea, să nu uităm, foarte mulţi au spus
că este o capodoperă a secolului XX. În
ochii mei, semnifică un fel de variantă franceză a lui ,,De veghe în lanul de
secară’’. Cartea atrage atenţia pentru că reprezintă biografia unei iubiri
secrete pe care tânărul Fournier a trăit-o pe viu. Augustin Meaulnes, liceeanul
îndrăgostit, este alter egoul lui Fournier însuşi.
Ce se întâmplă atunci când te îndrăgosteşti fatal de o tânără
femeie superbă pe care nu ştii, nu poţi să o opreşti din drum? O vei întâlni peste
opt ani măritată, mamă a doi copii,
imposibil să-ţi mai aparţină. Aceste întâmplări legate de o dragoste tainică a
autorului se aseamănă până la un punct cu ficţiunea din roman, exprapolată în
două feluri de iubire adresate unei tinere castelane, Yvonne de Galais, cea
care va pieri în mod tragic.
Pe de altă parte, cartea reprezintă un imn închinat tinereţii,
speranţelor juvenile, prieteniei fără de trădare. Arthur Rimbaud cântase şi el
frumuseţea acelor ani inocenţi.
Francois şi Augustin sunt doi băieţi de liceu care împreună au sentimentul că
pot cuceri lumea prin curăţenia inimilor lor. Alături pornesc în aventurile
tinereţii, iar lumea li se pare incitantă şi accesibilă. Dar într-o zi, vor fi
izgoniţi din propria adolescenţă ca de un vânt rău, iernatic care trânteşte şi
blochează uşa de la intrare. Vine majoratul şi Augustin Meaulnes va părăsi
frumosul burg pe pe râul Cher din centrul Franţei pentru a se rătăci în Marele
Oraş: Parisul. Separarea de prietenul
drag semnifică despărţirea de un frate pentru cel rămas, Francois. Prin urmare,
tandreţea acestei cărţi va marca orice cititor care şi-a pierdut măcar o dată
un frate sau un prieten. Eleganţa stilistică, acurateţea descrierilor unor peisaje
franceze de vis, iluzia tinereţii induse prin metafora unui castel în pădure în
care se dau petreceri de neuitat vor face deliciul celor sensibili
ori nostalgici.''(Text apărut în rubrica mea despre cărţi din glsa.ro .)
scris de anca giura în confesiuni
Dintr-o joacă intelectuală, ceea ce nu e sinonim cu frivolitatea (intelectuală), am decis spontan să-mi creez un blog în ultimele zile ale anului 2010. (Într-o zi, poate vă voi povesti de ce zăpada este un laitmotiv al vieţii mele.) Astfel că la 1 ianuarie 2011 era ca şi făcut. L-am numit ,,evaziuni'', derivat semantic din francezul ,,evasion''= evadare. ,,spontane'' pentru că avea să fie ghidat de opţiuni culturale spontane, momentane, foarte subiective. De curând, ieri, 27 martie 2013, am decis asumarea numelui meu real. Am fost sfătuită de câţiva prieteni cunoscători să fac acest pas, dar am ezitat luni de zile. Un plus de încredere în sine (în mine, carevasăzică), ingredient care nu prisoseşte niciodată la casa intelectualului, m-a determinat să semnez vizibil textele mele de aici. Un blog nu este o operă, sau cel puţin nu acesta, nu al meu. Însă un blog poate deveni o amprentă stilistică a autorului său.
scris de anca giura în theatrum
,,Găsesc că un bărbat care nu se lasă prostit de lacrimile şi eventual minciunile femeilor prezintă un minus de virilitate. Esenţialmente bărbătească este perpetua mirare în faţa fenomenului acestuia atât de ciudat, de straniu care e femeia.''
(Alexandru Paleologu, ,,Bunul- simţ ca paradox'')
(Alexandru Paleologu, ,,Bunul- simţ ca paradox'')
Cu siguranţă, Giovanni Battista Pergolesi inspirat de dramaturgul italian Jacopo Angello Nelli ar fi fost de aceeaşi părere cu Alexandru Paleologu. În faţa fermecătoarelor viclenii feminine, bărbaţii ar putea arăta mai multă surpriză, la urma urmei acestea făcând sarea şi piperul relaţiilor.
Azi ca şi ieri, ieri ca şi azi, lumea e plină de ,,servitoare'' care ajung ,,stâpâne'', precum şi de ,,regine'' care sfârşesc ,,cerşetoare''. Tipologia feminină este diversă, iar una dintre categoriile după care sunt clasificate femeile adesea este tocmai ,,sinceritate versus viclenie''. Inspirat de o comedie la modă în epocă, intermezzo-ul La serva padrona reprezintă o lucrare barocă destinată operetei. Spumoasă, inteligentă şi bufă, povestea Serpinei care devine din servitoare stăpână în casa lui Uberto i-a dat ideea regizorului Nicu Brânzeu să monteze un spectacol inedit, grupând actori, cântăreţi şi instrumentişti într-un happening ingenios şi plin de prospeţime. (De văzut pe scena Teatrului ,,Ioan Slavici'' din Arad.)
Gândit ca un diptic, ca o punere în oglindă a artei operei şi a artei teatrale -oglinda, simbol drag culturii baroce!- spectacolul m-a dus cu gândul la o întrebare aproape filozofică: care se dovedeşte mai bună în viaţă, copia sau originalul? Femeia autentică sau cea purtătoare de...mască? În ce-l priveşte pe regizor însă, n-au existat dileme creatoare, căci i-a reuşit armonizarea unui cuplu de minunaţi actori (Alina Danciu şi Robert Pavicsits) cu un duet de operetă (Maria Brola/Paula Iancic -Adrian Cotuna). Între cele două versiuni, se situează Vespone savurosul intrigant, minunat intepretat în pantomimă de Zoltan Lovas.
Plin de vitalitate şi de incandescenţa unui libret cântat pe viu, spectacolul ,,La serva padrona'' restituie publicului gustul pentru muzica barocă precum şi barocul...umorului inteligent, aplicat minciunilor din dragoste. Montat cu multă fantezie şi cu un buget probabil nedrept de auster pentru o operă barocă, spectacolul lui Nicu Brânzeu readuce în actualitate un libret vechi de aproape trei secole, ceea ce reprezintă o reuşită în sine.
scris de anca giura în interviuri
M-am gândit să-l pun în dificultate pe Andrei Ando, adresându-i câteva întrebări. N-am reuşit să-l ,,destabilizez'', o mărturisesc spăşită, dar măcar posed o frumoasă probă a sincerităţii sale. Iată ce a ieşit:
-Din
emisiunile pe care le propuneți sau pe care le moderați se vădește
apetența dvs. pentru actul de cultură. De unde provine acest interes?
-Din
formarea mea umanistă. Poate ea este de vină şi pentru faptul că sunt
mai puţin pragmatic şi mai mult visător. Sunt un idealist care se
raportează la valori şi la principii, deşi înţeleg foarte bine că nu
este în spiritul acestor vremuri. Nu m-am văzut niciodată o persoană
care îşi valorifică forţa, ci intelectul. M-a avantajat, este adevărat,
faptul că părinţii mei au insistat mult să mă şcolesc, să mă
specializez, au făcut eforturi şi sacrificii mari, de care abia acum,
când am şi eu copii, sunt conştient. Gândeau că un intelectual are viaţă
mai uşoară. Am avut dascăli pe care i-am preţuit foarte mult şi de la
care am învăţat foarte mult, în primul rând exerciţiul interuman:
învăţătorul Cordoş Ionel, diriginţii Circa Mircea, Jurici Jiva şi Lucia
Meşter, scriitorul Gheorghe Schwartz, eminentul pedagog Anton Ilica,
filosoful Florea Lucaci şi nu în ultimul rând doamna Lizica Mihuţ, care
nu mi-a fost profesoară dar cu care am interacţionat foarte mult, ca
jurnalist, şi de care mă leagă un profund respect. Am avut, ca modele,
oameni de cultură, probabil asta explică aplecarea mea către acest
fenomen. Apoi, sunt extrem de pasionat de istoria locală, mă consider,
înainte de toate, un patriot arădean. Or, locurile acestea sunt profund
conectate la fenomenul cultural – aici a funcţionat un conservator,
Preparandia, o episcopie puternică, am avut redacţiile celor mai
importante ziare româneşti (Tribuna şi Românul), Aradul a fost
epicentrul intelectualităţii româneşti antebelice. Biserica, şcoala şi
familia arădeană de odinioară şi-au lăsat amprenta nu numai asupra
acestei societăţi, ci şi a oamenilor locului. Sunt mândru de apartenenţa
mea la această comunitate!
- Cum vedeţi raportul dintre artă, cultură şi rating?
-Întrebarea
pe care mi-o puneţi este extrem de dificilă pentru un director de
televiziune. Sigur că noi încercăm să promovăm calitatea, însă
întrebarea este în ce măsură publicul îşi doreşte să recepteze acelaşi
lucru! În dezbaterile publice, în sondajele de opinie, oamenii declară
cu tărie că vor mai multe emisiuni culturale, vor artă, vor teme de mare
angajament la televiziuni. Pe de altă parte, constatăm că tocmai acele
televiziuni care abordează astfel grila de programe sunt printre
codaşele cifrelor de audienţă. Am fi tentaţi să spunem că este un
paradox, dar nu e defel aşa! Oamenii, pe stradă, în discuţii, încearcă
deseori să pară ceea ce nu sunt; să pozeze în persoane mai pretenţioase,
mai preţioase, mai rafinate. Acasă preferă însă divertismentul facil;
se uită la spectacole cu femei despuiate, cu forme atrăgătoare, urmăresc
dezbaterile cu scandal, agreează cu totul altceva decât susţin în
public. Nu trebuie nici să ne surprindă, nici să ne intrige asta.
Nivelul majorităţii nu este foarte ridicat! Oamenii se uită la lucrurile
pe care le pricep, care le fac plăcere, nu îi preocupă discuţiile
sofisticate care îi fac să realizeze cât de puţine cunoştinţe au.
Televiziunile, pentru că sunt societăţi comerciale dependente de
reclamă, difuzează emisiuni vizionate, lejere, să atragă cât mai mulţi
telespectatori. Se murdăresc, pentru că murdăria se vinde. Arta şi
cultura sunt preocupări de nişă, can-canul, erotismul, grosolănia,
violenţa sunt generaliste. Un post de sport a promovat, la un moment
dat, rubrica meteo prezentată de femei cu sânii goi. A fost imbatabil!
Pe de altă parte, TVR Cultural a dat faliment. Într-un interviu pe care
l-am avut cu Marcel Iureş, îl întrebam exact despre această chestiune.
Răspunsul său m-a lăsat să înţeleg că şi domnia sa este mult mai
preocupată în acea fază a vieţii sale de cele trupeşti decât de cele
spirituale, şi a fost o decepţie pentru mine. Dacă şi un mare actor
gândeşte astfel, atunci ce pretenţii să am de la un oarecare?!
- Cu certitudine mass-media modelează azi oamenii de mâine. Vă împovărează sau vă entuziasmează această responsabilitate?
-Activitatea
mea la televiziune nu o percep ca pe o povară, ci ca pe o şansă, deci
mă entuziasmează fiecare minut al ei. Mă simt foarte confortabil în
presă, încerc însă să mă menţin cu picioarele pe pământ şi să nu mă las
copleşit de entuziasm, să nu mă supraevaluez. Pe de altă parte, nu cred
că trebuie să se amăgească nimeni din presă că televiziunea sau ziarele
ar modela pe cineva. Chiar ar fi tragic ca oamenii din presă să
modeleze! Noi aici nu suntem nici dascăli, nici preoţi, nici psihologi,
ci slujbaşi ai unor interese patronale, ai acelor puncte de rating care
vând bine rezultatul muncii noastre. Se discută despre funcţia educativă
a presei, cu un ton de reproş faţă de cei care nu şi-o asumă. Ei bine,
presa nu are o funcţie educativă! În teoria mass-media se discută despre
funcţia de informare, entertainement, comercială, dar nu şi despre cea
educativă. Poate televiziunile publice şi-ar putea asuma un rol
educativ, dar iată că şi ele sunt supuse aceloraşi mecanisme comerciale,
trebuie să facă profit. Deci nu cred că mass-media modelează sau ar
trebui să aibă ambiţia că are vreun rol modelator. Fiecare dintre
oamenii care scriu sau apar la tv trebuie să fie extrem de responsabili
faţă de meseria lor. Sunt oameni cu vizibilitate care, chiar dacă nu
modelează, cu siguranţă influenţează publicul.
- Un moment de excepţie din profesia dvs. nu lipsită de inedit şi de…excepţii?
-În
fiecare zi apar momente de excepţie, datorită faptului că lucrăm cu
oameni care au probleme, uneori probleme speciale, au neplăceri, au
bucurii; lucrăm cu oameni cărora de multe ori nu le face plăcere să
interacţioneze cu noi, şi-ar dori să ne elimine din peisajul mediatic şi
să discute cu persoane obediente sau nepregătite. Suntem expuşi foarte
multor presiuni, de la cele politice la cele economice. Înţeleg însă că
întrebarea Dumneavoastră se referă la o picanterie – dacă există vreun
episod memorabil în activitatea mea. Sunt multe astfel de episoade. Am
fost la Bruxelles atunci când s-a decis admiterea noastră în Uniunea
Europeană şi am realizat un şir de interviuri cu înalţi oficiali europeni
chiar în preziua votului. Desigur, asta nu i-a influenţa în niciun fel,
dar pentru mine, profesional, a fost o satisfacţie. Am intervievat cei
mai importanţi oameni din România şi am constatat cât de mult mit este
în jurul lor şi cât sunt ei, în realitate, de abordabili, ceea ce le şi
spun mereu studenţilor mei de la Jurnalism. Dar pentru că interviurile
în direct, la tv, au un alt farmec decât cele scrise în ziar, sunt
câteva episoade interesante legate de declaraţiile unor personalităţi.
Una repeta cu obstinenţă că este nevoie de un Partneriat Public PRIGAT
în Arad, când termenul corect era Parteneriat Public Privat. Altă
persoană, candidat la primăria Arad, şi-a cerut iubita în căsătorie
chiar în emisiunea mea, în direct, fără să fi fost un gest dinainte
regizat. Dar cu cel mai mult drag îmi amintesc de un episode de la 1
aprilie, pe la mijlocul anilor 1990, când lucram la ziarul Adevărul, şi
am anunţat că Michael Jackson va concerta pe stadionul UTA. Sute de
persoane s-au grăbit să îşi cumpere bilete de la magazinul pe care îl
indicasem, şi tot sute de reclamaţii am primit la redacţie de la cei
care nu au gustat gluma… Un alt episod interesant a fost în biroul meu,
în timpul unui interviu cu Traian Băsescu. L-am întrebat ce părere are
despre reamplasarea Monumentului Celor 13 Generali la Arad şi m-a rugat
să închid reportofonul. Apoi a făcut câteva comentarii personale, din
care reieşea că nu este de acord cu ideea reamplasării. Când am
reînceput să înregistrăm, s-a declarat un suporter al repunerii statuii
pe soclu. Asta a propos de sinceritatea politicienilor…
- Cum vedeţi raportul dintre ziarele on-line profesioniste şi bloguri? Se concurează sau se tolerează cele două medii?
-În
niciun caz nu se concurează. Cel puţin nu în România. În Statele Unite
ştiu că există bloguri profesioniste, cu angajaţi permanenţi şi buget
substanţial, dar între ele şi un ziar on-line nu este o foarte mare
diferenţă, pentru că ambele sunt concentrate pe informare, pe comentarea
evenimentelor. Dacă vă referiţi la blogurile personale sau la reţelele
de socializare, ele nu sunt în concurenţă cu presa on-line. Nu înseamnă
că dacă publici o fotografie cu un curcubeu sau distribui o piesă
muzicală, eşti ziarist, chiar dacă te simţi important că ai contabilizat
100 de like-uri şi cercul tău de prieteni admiră cât eşti de frumos şi
de deştept. Lipsesc elementele constitutive ale ştirii: noutatea,
interesul public, informaţia. Eu consider blogurile, reţelele de
socializare, mai degrabă ca nişte jurnale personale publice, care
surprind anumite stări, trăiri interioare. Nu există nici o ritmicitate a
actualizării lor, postăm când simţim nevoia, pe când un ziar nu poate
fi neglijat, acolo trebuie să existe o consecvenţă, o seriozitate. Am
citit, într-un comentariu critic la un articol al meu, punctul de vedere
al cuiva care spunea că presa scrisă şi cea on-line nu mai sunt citite
şi că impactul este mult mai mare dacă postezi un mesaj deştept pe
reţeaua de socializare. Este o abordare, totuşi, desuetă. Niciun blog şi
nicio reţea de socializare nu au credibilitate mai mare decât ziarele.
Sigur, este foarte adevărat că au pătruns şi în această breaslă
neaveniţi care afectează extrem de grav imaginea presei: sunt oameni
agramaţi, poate persoane care au fost condamnate penal pentru diverse
fapte, sunt personaje pestriţe, şi ele ajung să pună etichete de la
înălţimea calităţii lor de jurnalişti. Ne putem întreba dacă o presă
eterogenă moral poate fi considerată un reper. Pe de altă parte, pe
lângă aceşti jurnalişti, impuşi de conjunctură sau de patronat, în
fiecare redacţie există şi oameni responsabili care înţeleg greutatea
misiunii lor. Jurnalismul nu este nici hobby, nici meserie – este
vocaţie, o practici 24 de ore din 24. Blogul este (deocamdată) un moft
drăgălaş.
scris de anca giura în theatrum
Existenţa omului nu e un sistem de ţevi în care atunci când
un segment s-a defectat intervine instalatorul, înlocuieşte bucata uzată şi
sistemul reporneşte ca nou în parametri optimi. Destinul celor mai mulţi dintre
noi pare sortit uzurii, irosirii şi ireparabilului. Ne identificăm cu casele şi
maşinile posedate şi considerăm că în instinctul exacerbat al posesiei constă
însăşi fericirea. Dar nisipul din clepsidră se scurge imuabil şi singurătatea
ne pândeşte după colţ.
,,Da’ eu pentru cine mă vopsesc?’’ se-ntreabă în repetate
rânduri Ţiţi, mama din ,,Cei mari, cei mici’’. Aflată la jumătatea vieţii,
taman în punctul critic în care puii, fiul şi fiica, părăsesc iremediabil
cuibul, Ţiţi-mama ar vrea să oprească timpul pe loc sau mai degrabă să-l dea
înapoi, asemenea unor limbi de ceasornic. Poate printr-o ,,magică’’ vopsire a părului, fiul ei plecat
ca inginer la Atlanta ar redeveni puşti, iar fiica pe punctul să facă o
căsătorie grăbită s-ar transforma în fetiţa de mai ieri. Pe de altă parte, în
aproape douăzeci şi şapte de ani de căsătorie, Ţiţi n-a avut parte de şedinţe
de înfrumuseţare, nici de concedii la mare,
şi iată că rutina i-a ajuns până în gât.
În urgenţa cu care Ţiţi vrea
să-şi vopsească părul, în vreme ce casa este întoarsă cu susul în jos
pentru rezugrăvire, recunoaştem un subtil mecanism de punere în oglindă, de
mise en abîme. Recoafarea care o obsedează pe Ţiţi rezonează cu îngrijorarea cu
care Ţuţu, tatăl, priveşte reamenajarea casei. Cum asta nu se poate realiza
fără nea Gigi, instalatorul sau meşterul, Ţuţu răbufneşte când acesta din urmă
îl amână sine die. Motivul revopsirii reprezintă la modul evident o metaforă a
aparenţelor salvate. Rezugrăvim şi acoperim rănile trecutului ori reîntinerim?
Şi peste întregul proiect al reamenajării casei pluteşte
duhul banului. Deceniile de economii şi
de constrângeri i-au rutinat pe cei doi soţi şi colac peste pupăză soseşte acum
un ginere ingrat care le spune de la obraz că n-au lăsat prea mare avere în
urma lor. Astfel că spectacolul ne pune pe gânduri, sugerând să medităm la
rostul agoniselilor şi al posesiilor. Gestul de revoltă al lui Ţuţu, cel
dinspre finalul spectacolului, ne atrage atenţia cât rău ne cauzează dependenţa
de bunuri şi de persoane. Iremediabil prinşi în aspectele materialiste ale
vieţii, cei patru membri ai familiei s-au separat pe nesimţite unul de
celălalt, ba chiar şi când se aşază
împreună par separaţi de folii de plastic, ca nişte bibelouri puse la cutie.
Iluzia familiei unite se face ţăndări, fiecare ins evoluând în capsula etanşă a
suspiciunilor proprii şi devenind intolerant cu aspiraţiile celuilalt. Speranţa
nu pare să mai bată la uşă, nici
himericul Godot, nici măcar nea Gigi, instalatorul-minune. Singur în locuinţa
abandonată de ceilalţi, Ţuţu continuă să se mintă pe sine că va rezista eroic face-to–face-ului cu Singurătatea.
Inteligente, actuale şi infuzate de absurdul mainstreamului
familial contemporan, spectacolele lui Ioan Peter Pit deschid oglinzi în care
ne putem regăsi micile meschinării personale, pe care n-ar fi prea târziu să ni
le ameliorăm. (Cronica mea, apărută ieri în pagina de cultură a ziarului ,,Glasul Aradului''.)
scris de anca giura în opiacee
Admir necondiţionat la Zeruya Shalev tehnica frazelor lungi de jumătate de pagină pe care le absorbi precum apa proaspătă într-o zi de vară, pe nerăsuflate. Trebuie spus că Shalev scrie cu un entuziasm de psalmist, cu un străvechi patos transpus unor arderi interioare atât de contemporane altminteri. ,,Soţ şi soţie'' sfidează anumite blazări ale prozei contemporane mondiale şi se constituie într-un dicţionar ardent al pasiunilor, trădărilor, pericolelor şi meschinăriilor unei relaţii de lungă durată. O probă că o căsătorie nu este o formă perfectă de împlinire personală, dar şi că ea ar trebui salvată ca idee, optimizată, căci în afara sa, ne dizolvăm ca fiinţe şi mai ales ca părinţi. Conştientă că nu am scris îndeajuns de detaliat despre această carte, iată ce text am publicat în ziar:
Zeruya Shalev,
Soţ şi soţie,
Polirom, 2012
,,Întrebarea care se pune nu este
dacă există sau nu iubire, întrebarea este cum se manifestă această iubire’’.
În acest fel problematizează Naama, soţia din romanul Zeruyei Shalev, şi are
mare dreptate. Tot ea afirmă cu alt prilej că o iubire bolnavă nu mai valorează
nimic. Iubirea ca monotonie, iubirea ca dependenţă, iubirea ca obligaţie,
iubirea ca act de dominare, iată temele de analiză pe care le ridică romanul ,,Soţ şi soţie’’.
Scriitoare complexă, cu aplecare
spre sofisticate analize ale relaţiilor interfamiliale, israelianca Z. Shalev a absolvit un masterat în studii
biblice şi a obţinut mai multe mari premii europene pentru literatura sa. Cât
priveşte romanul pe care vi-l recomand azi, mi-am îndreptat atenţia spre el tocmai pentru că se construiește pe o
intrigă simplă, dar puternică, şi prin aceasta mi se pare a viza numeroși cititori aflaţi în relaţii de
căsătorie ori divorţ şi care se pot recunoaşte în scenele atât de contemporane
descrise aici. Nu în ultimul rând, romanul devine o sinteză a erorilor şi a
neliniştilor care însoţesc o relaţie de lungă durată.
Acţiunea este dinamică şi
surprinde un cuplu mai degrabă tânăr, o asistentă socială şi pe soţul ei Udi,
de meserie ghid turistic. Cei doi soți se află în situaţia de a se confrunta cu o cumpănă a
vieţii în doi: boala. Într-o dimineaţă, bărbatul nu se mai poate ridica din pat,
simptomele indicând o paralizie a picioarelor. Şocul bolii care soseşte
intempestiv şi prea devreme o tulbură pe soţie. Ea îşi controlează sentimentele,
se comportă prevenitor, dar la spital nu beneficiază de un diagnostic clar.
Analizele nu indică o pareză tipică, ci mai degrabă o problemă emoţionalo-psihiatrică.
Totul pare o somatizare şi o metaforă a impasului marital, soţul nu mai poate
umbla pentru că însăşi relaţia lor nu mai…merge.
Ca femeie, Naama este un personaj
foarte bine conturat mai ales prin trăirile ei de mamă contemporană. Ea trebuie
să facă un continuu efort de concentrare ca să-şi achite obligaţiile faţă de
fiica de zece ani, faţă de soţul dependent de ea, în timp ce sarcinile de serviciu
nu pot aştepta prea mult. În tot acest timp, soţia se întreabă unde a dispărut
pasiunea dintre cei doi, încrederea, căci aflaţi în salonul de spital nu par a
se mai regăsi. Cine pe cine domină şi cine pe cine manipulează, iată problema
căsătoriilor contemporane sugerează textul. Naama nu poate face abstracţie nici
de îmbătrânirea inevitabilă, cea care o face să-şi irosească farmecul, şi
elaborează din acest detaliu o vină personală. În tot acest timp, soţul se
dovedeşte unul dintre bărbaţii care se mint pe sine că totul e încă bine,
neratând nişte accese de ingratitudine.
Cu siguranţă, romanele
contemporane nu se arată blânde cu idealurile iubirii, ele tranşează în carne
vie şi oferă analize psihologice ale sentimentului erotic, cel prea încercat de
multiple provocări în secolul XXI. Scris cu multă pasiune, cu un strop de furie
şi cu mult talent, acest roman reclamă cititori lucizi. În schimb, pentru cei
care visează la iubiri idealizate şi fericite, recomand mai degrabă întoarcerea la literatura romantică
ori clasică, nicidecum proza acestei importante şi fascinante scriitoare. de Anca Giura''
scris de anca giura
Întâmplarea a făcut ca în ultimele două săptămâni să citesc literatură erotică, situația prilejuindu-mi o meditație asupra temei dragostei carnale în literatură. Am început cu poetul meu latin favorit, Ovidius, cel exilat de Octavian Augustus printre barbarii tomitani pentru că scrisese, nu-i aşa, poezie de dragoste. Apoi, m-am întâlnit cu ,,Patul răvăşit'' al Francoise-ei Sagan, excelent tradus de Adina Diniţoiu, dar neinspirat copertat (zilele acestea va apărea recenzia mea la el pe bookblog.ro). Şi din curiozitate critică am citit deopotrivă ,,Adulterul cu smochine şi pescăruşi'' al lui Adrian Cioroianu: lamentabil. (vezi recenzia tot pe bookblog)
Într-o lume extrem stereoripă, banalizată, în care sexul e monedă de schimb mediatic, sfătuiesc tinerii scriitori să nu rişte prea mult pe această temă. Au fost epoci mai favorabile erotismului în literatură decât secolul XXI: Ovidius şi-a scris Ars Amandi sub ameninţarea politicii de stat, Sagan a debutat în anii '50 când feminismul francez era pe val, şi ce mai val! Unde mai pui că Francoise Sagan era o mare stilistă, ea putând descrie un act sexual de o manieră subtilă, fără simplisme anatomice, vulgarizante.