M-am gândit să-l pun în dificultate pe Andrei Ando, adresându-i câteva întrebări. N-am reuşit să-l ,,destabilizez'', o mărturisesc spăşită, dar măcar posed o frumoasă probă a sincerităţii sale. Iată ce a ieşit:
-Din
emisiunile pe care le propuneți sau pe care le moderați se vădește
apetența dvs. pentru actul de cultură. De unde provine acest interes?
-Din
formarea mea umanistă. Poate ea este de vină şi pentru faptul că sunt
mai puţin pragmatic şi mai mult visător. Sunt un idealist care se
raportează la valori şi la principii, deşi înţeleg foarte bine că nu
este în spiritul acestor vremuri. Nu m-am văzut niciodată o persoană
care îşi valorifică forţa, ci intelectul. M-a avantajat, este adevărat,
faptul că părinţii mei au insistat mult să mă şcolesc, să mă
specializez, au făcut eforturi şi sacrificii mari, de care abia acum,
când am şi eu copii, sunt conştient. Gândeau că un intelectual are viaţă
mai uşoară. Am avut dascăli pe care i-am preţuit foarte mult şi de la
care am învăţat foarte mult, în primul rând exerciţiul interuman:
învăţătorul Cordoş Ionel, diriginţii Circa Mircea, Jurici Jiva şi Lucia
Meşter, scriitorul Gheorghe Schwartz, eminentul pedagog Anton Ilica,
filosoful Florea Lucaci şi nu în ultimul rând doamna Lizica Mihuţ, care
nu mi-a fost profesoară dar cu care am interacţionat foarte mult, ca
jurnalist, şi de care mă leagă un profund respect. Am avut, ca modele,
oameni de cultură, probabil asta explică aplecarea mea către acest
fenomen. Apoi, sunt extrem de pasionat de istoria locală, mă consider,
înainte de toate, un patriot arădean. Or, locurile acestea sunt profund
conectate la fenomenul cultural – aici a funcţionat un conservator,
Preparandia, o episcopie puternică, am avut redacţiile celor mai
importante ziare româneşti (Tribuna şi Românul), Aradul a fost
epicentrul intelectualităţii româneşti antebelice. Biserica, şcoala şi
familia arădeană de odinioară şi-au lăsat amprenta nu numai asupra
acestei societăţi, ci şi a oamenilor locului. Sunt mândru de apartenenţa
mea la această comunitate!
- Cum vedeţi raportul dintre artă, cultură şi rating?
-Întrebarea
pe care mi-o puneţi este extrem de dificilă pentru un director de
televiziune. Sigur că noi încercăm să promovăm calitatea, însă
întrebarea este în ce măsură publicul îşi doreşte să recepteze acelaşi
lucru! În dezbaterile publice, în sondajele de opinie, oamenii declară
cu tărie că vor mai multe emisiuni culturale, vor artă, vor teme de mare
angajament la televiziuni. Pe de altă parte, constatăm că tocmai acele
televiziuni care abordează astfel grila de programe sunt printre
codaşele cifrelor de audienţă. Am fi tentaţi să spunem că este un
paradox, dar nu e defel aşa! Oamenii, pe stradă, în discuţii, încearcă
deseori să pară ceea ce nu sunt; să pozeze în persoane mai pretenţioase,
mai preţioase, mai rafinate. Acasă preferă însă divertismentul facil;
se uită la spectacole cu femei despuiate, cu forme atrăgătoare, urmăresc
dezbaterile cu scandal, agreează cu totul altceva decât susţin în
public. Nu trebuie nici să ne surprindă, nici să ne intrige asta.
Nivelul majorităţii nu este foarte ridicat! Oamenii se uită la lucrurile
pe care le pricep, care le fac plăcere, nu îi preocupă discuţiile
sofisticate care îi fac să realizeze cât de puţine cunoştinţe au.
Televiziunile, pentru că sunt societăţi comerciale dependente de
reclamă, difuzează emisiuni vizionate, lejere, să atragă cât mai mulţi
telespectatori. Se murdăresc, pentru că murdăria se vinde. Arta şi
cultura sunt preocupări de nişă, can-canul, erotismul, grosolănia,
violenţa sunt generaliste. Un post de sport a promovat, la un moment
dat, rubrica meteo prezentată de femei cu sânii goi. A fost imbatabil!
Pe de altă parte, TVR Cultural a dat faliment. Într-un interviu pe care
l-am avut cu Marcel Iureş, îl întrebam exact despre această chestiune.
Răspunsul său m-a lăsat să înţeleg că şi domnia sa este mult mai
preocupată în acea fază a vieţii sale de cele trupeşti decât de cele
spirituale, şi a fost o decepţie pentru mine. Dacă şi un mare actor
gândeşte astfel, atunci ce pretenţii să am de la un oarecare?!
- Cu certitudine mass-media modelează azi oamenii de mâine. Vă împovărează sau vă entuziasmează această responsabilitate?
-Activitatea
mea la televiziune nu o percep ca pe o povară, ci ca pe o şansă, deci
mă entuziasmează fiecare minut al ei. Mă simt foarte confortabil în
presă, încerc însă să mă menţin cu picioarele pe pământ şi să nu mă las
copleşit de entuziasm, să nu mă supraevaluez. Pe de altă parte, nu cred
că trebuie să se amăgească nimeni din presă că televiziunea sau ziarele
ar modela pe cineva. Chiar ar fi tragic ca oamenii din presă să
modeleze! Noi aici nu suntem nici dascăli, nici preoţi, nici psihologi,
ci slujbaşi ai unor interese patronale, ai acelor puncte de rating care
vând bine rezultatul muncii noastre. Se discută despre funcţia educativă
a presei, cu un ton de reproş faţă de cei care nu şi-o asumă. Ei bine,
presa nu are o funcţie educativă! În teoria mass-media se discută despre
funcţia de informare, entertainement, comercială, dar nu şi despre cea
educativă. Poate televiziunile publice şi-ar putea asuma un rol
educativ, dar iată că şi ele sunt supuse aceloraşi mecanisme comerciale,
trebuie să facă profit. Deci nu cred că mass-media modelează sau ar
trebui să aibă ambiţia că are vreun rol modelator. Fiecare dintre
oamenii care scriu sau apar la tv trebuie să fie extrem de responsabili
faţă de meseria lor. Sunt oameni cu vizibilitate care, chiar dacă nu
modelează, cu siguranţă influenţează publicul.
- Un moment de excepţie din profesia dvs. nu lipsită de inedit şi de…excepţii?
-În
fiecare zi apar momente de excepţie, datorită faptului că lucrăm cu
oameni care au probleme, uneori probleme speciale, au neplăceri, au
bucurii; lucrăm cu oameni cărora de multe ori nu le face plăcere să
interacţioneze cu noi, şi-ar dori să ne elimine din peisajul mediatic şi
să discute cu persoane obediente sau nepregătite. Suntem expuşi foarte
multor presiuni, de la cele politice la cele economice. Înţeleg însă că
întrebarea Dumneavoastră se referă la o picanterie – dacă există vreun
episod memorabil în activitatea mea. Sunt multe astfel de episoade. Am
fost la Bruxelles atunci când s-a decis admiterea noastră în Uniunea
Europeană şi am realizat un şir de interviuri cu înalţi oficiali europeni
chiar în preziua votului. Desigur, asta nu i-a influenţa în niciun fel,
dar pentru mine, profesional, a fost o satisfacţie. Am intervievat cei
mai importanţi oameni din România şi am constatat cât de mult mit este
în jurul lor şi cât sunt ei, în realitate, de abordabili, ceea ce le şi
spun mereu studenţilor mei de la Jurnalism. Dar pentru că interviurile
în direct, la tv, au un alt farmec decât cele scrise în ziar, sunt
câteva episoade interesante legate de declaraţiile unor personalităţi.
Una repeta cu obstinenţă că este nevoie de un Partneriat Public PRIGAT
în Arad, când termenul corect era Parteneriat Public Privat. Altă
persoană, candidat la primăria Arad, şi-a cerut iubita în căsătorie
chiar în emisiunea mea, în direct, fără să fi fost un gest dinainte
regizat. Dar cu cel mai mult drag îmi amintesc de un episode de la 1
aprilie, pe la mijlocul anilor 1990, când lucram la ziarul Adevărul, şi
am anunţat că Michael Jackson va concerta pe stadionul UTA. Sute de
persoane s-au grăbit să îşi cumpere bilete de la magazinul pe care îl
indicasem, şi tot sute de reclamaţii am primit la redacţie de la cei
care nu au gustat gluma… Un alt episod interesant a fost în biroul meu,
în timpul unui interviu cu Traian Băsescu. L-am întrebat ce părere are
despre reamplasarea Monumentului Celor 13 Generali la Arad şi m-a rugat
să închid reportofonul. Apoi a făcut câteva comentarii personale, din
care reieşea că nu este de acord cu ideea reamplasării. Când am
reînceput să înregistrăm, s-a declarat un suporter al repunerii statuii
pe soclu. Asta a propos de sinceritatea politicienilor…
- Cum vedeţi raportul dintre ziarele on-line profesioniste şi bloguri? Se concurează sau se tolerează cele două medii?
-În
niciun caz nu se concurează. Cel puţin nu în România. În Statele Unite
ştiu că există bloguri profesioniste, cu angajaţi permanenţi şi buget
substanţial, dar între ele şi un ziar on-line nu este o foarte mare
diferenţă, pentru că ambele sunt concentrate pe informare, pe comentarea
evenimentelor. Dacă vă referiţi la blogurile personale sau la reţelele
de socializare, ele nu sunt în concurenţă cu presa on-line. Nu înseamnă
că dacă publici o fotografie cu un curcubeu sau distribui o piesă
muzicală, eşti ziarist, chiar dacă te simţi important că ai contabilizat
100 de like-uri şi cercul tău de prieteni admiră cât eşti de frumos şi
de deştept. Lipsesc elementele constitutive ale ştirii: noutatea,
interesul public, informaţia. Eu consider blogurile, reţelele de
socializare, mai degrabă ca nişte jurnale personale publice, care
surprind anumite stări, trăiri interioare. Nu există nici o ritmicitate a
actualizării lor, postăm când simţim nevoia, pe când un ziar nu poate
fi neglijat, acolo trebuie să existe o consecvenţă, o seriozitate. Am
citit, într-un comentariu critic la un articol al meu, punctul de vedere
al cuiva care spunea că presa scrisă şi cea on-line nu mai sunt citite
şi că impactul este mult mai mare dacă postezi un mesaj deştept pe
reţeaua de socializare. Este o abordare, totuşi, desuetă. Niciun blog şi
nicio reţea de socializare nu au credibilitate mai mare decât ziarele.
Sigur, este foarte adevărat că au pătruns şi în această breaslă
neaveniţi care afectează extrem de grav imaginea presei: sunt oameni
agramaţi, poate persoane care au fost condamnate penal pentru diverse
fapte, sunt personaje pestriţe, şi ele ajung să pună etichete de la
înălţimea calităţii lor de jurnalişti. Ne putem întreba dacă o presă
eterogenă moral poate fi considerată un reper. Pe de altă parte, pe
lângă aceşti jurnalişti, impuşi de conjunctură sau de patronat, în
fiecare redacţie există şi oameni responsabili care înţeleg greutatea
misiunii lor. Jurnalismul nu este nici hobby, nici meserie – este
vocaţie, o practici 24 de ore din 24. Blogul este (deocamdată) un moft
drăgălaş.
http://www.dailymotion.com/video/xjm4il_british-comedy-premieres-in-china_news
Scorchfield, interviul meu e o comedie, viața contemporană e sau anumite posturi tv?:) Intuiesc că prima variantă nu se pune.:) Noi, actanţii interviului, am fost serioşi.
Intervenția mea nu dorește să atace pe nimeni și sunt sigur că interviul are un scop cultural clar.
„Blogul este (deocamdată) un moft drăgălaş.”
Ori tocmai că interviul a fost postat pe blog, pe un blog pe care am onoarea să-l citesc.
Aaa! Maria, ma che fai, Divina Comedia?
Ştiu, Scorchfield, că nu e vorba de atacuri, ziceam doar... Da, e tare încheierea. Dar pentru tine e un moft
(intelectual)? :)
Mulțumesc :, lasă-mă să văd cum scrii..., sunt pretențioasă și ,,obraznică'', ştii. Ok, mă voi gândi.
Felicitări pentru interviu. Nu sunt de acord cu ultima parte. Într-adevăr, blogul nu este ziar și cele două nu se concurează. Dar nu ziarul iese avantajat din comparația asta. Blogul este superior.
Păcat că și la posturile locale primează cancanul. Dar presupun că dacă ai fi intervievat un director de post public n-ai fi obținut răspunsuri atât de directe și, cred, oneste...
PS: Evident, nu îl cunosc pe domnul Ando, nefiind din Arad, așa că am comentat strict pe marginea celor citite mai sus. Mi-au plăcut și întrebările.
Mulțumesc, Lotus, ai sesizat foarte bine, de la alt director de televiziune n-aș fi obținut aceste răspunsuri, ci unele stereotipe mai degrabă.