Cimitirul evreiesc


scris de în

12 comentarii




Apărat de o împrejmuire de măceşi, muri şi salcâmi, este un loc deplin tăinuit privirii, cunoscut vag doar de localnici. La urma  urmei, cine să-l mai caute? L-am vizitat alaltăieri cu scopul de a-i...lectura pietrele tombale vechi, unele de peste un veac şi jumătate. Desigur, nu cunosc ebraica, aşa că totul a fost mai mult un gest pios decât unul cultural. Pot certifica faptul că există un spirit al locului, aparte, acolo. E vorba de un cimitir fără cărări, fără ,,aparţinători'', morţii îşi dorm (oare liniştiţi?) un somn de dinaintea nopţilor marii prigoane a Holocaustului, fără intuiţia a ceea ce s-a ales de nepoţii şi strănepoţii lor, cei fără de mormânt. Într-un fel, şi acest mic cimitir a fost condamnat la moarte...Resemnate, pietrele păreau recunoscătoare că le-am cercetat. În fond, acolo zac vecinii străbunicilor mei, care străbunici locuiau la două străzi distanţă de sinagogă. Lăcaşul de cult nu mai era de mult în picioare când eu m-am născut, dar casa părintească, sub altă formă, ca şi străzile respective se găsesc tot acolo. În numele paşilor mei pierduţi care au călcat peste paşii lor pierduţi, mi s-a părut pios să retrasez o hartă personală a memoriei.

12 comentarii

  1. Anonim
  2. Anonim
  3. Anonim

Tu ce crezi?