scris de anca giura în decadent, homosexualitate
Împărtăşind ceva din
decadenţa unor opere celebre precum Moarte
la Veneţia de Thomas Mann sau Craii de Curtea Veche de Mateiu Caragiale,
Băiatul prinţului este o carte pe o
temă bine tolerată editorial: homosexualitatea. Şi chiar dacă m-am întâlnit
accidental cu acest volum, am descoperit că disperarea şi febrilitatea pe care
o emană au fost de natură să mă facă curioasă. Cum fericirea înţeleasă istoric
şi antropologic ca armonizare între feminin şi masculin rămâne cea mai mare
provocare a individului de la adolescenţă la etapa vlăguirii funcţiilor
sexuale, cum ar putea fi atinsă fericirea în formula masculin+masculin m-am
întrebat, o dată în plus? Și am descoperit că fericirea rămâne o experienţă
fulgurantă, o cometă ce traversează intempestiv cerul singurătăţilor noastre,
motiv pentru care cu cât devenim mai fragili, cu atât abordăm împlinirea de
sine, hulpavi, ca pe o pradă. Ne lăsăm supuşi de cei care ne domină doar pentru
iluzia de a ne simţi iubiţi.
,,Chiar
şi în momentele întunecate când se spune că ne trăim noaptea sufletului, mă
gândeam, eu aveam o viaţă fermecătoare. Împărţeam un apartament cu iubitul meu.
Eram deja un critic stimat şi totuşi nu puteam scăpa de accesele de disperare
care mă apucau uneori. Era moştenirea lăsată de mama?’’(p.143)
Cu un titlu cel puţin
neinspirant, anticalofil şi repezit la nivelul formei, vădind trecutul de actor
și de scenarist al autorului, romanul se adaptează stilistic trăirilor brutale ale celor două personaje, Răzvan şi
Dinu, doi români eşuaţi la Paris.
Autorul englez alege personaje fictive româneşti provocat se pare de un ,,pariu’’ cu Marius
Chivu, cel care i-a mărturisit că în România comunistă homosexualitatea era
considerată o ficţiune în sine.
Iubirea lui Dinu
Grigorescu, un rentier tânăr şi bogat, se consumă într-un Paris de început de
secol XX, decadent, aproape clişeic. Mi-am amintit de febrilitatea neagră a
relaţiei dintre Rimbaud şi Verlaine ca şi de misterul crailor de la Curtea
Veche. Altminteri, des invocatul Proust nu pare să fi fost temeinic asimilat de
Paul Bailey, deoarece acesta din urmă alege formula artistică minimalistă,
lipsită de podoabe semantice, epică şi abruptă prin excelenţă.
Inocenţa coruptă de depravare, un dublu şi nerezolvat complex al lui Oedip,
precum şi întregul angrenaj de trăiri homosexuale sunt asezonate de motivul
vinului şi al singurătăţilor ce se topesc una în cealaltă.
Scris cu intempestivitatea
tăinuită a unui cardiac ce îşi cunoaşte limita existenţei, autorul părând să fi
suportat în răstimpul scrierii romanului o internare la o clinică de
cardiologie, acest exerciţiu epic capătă simplificarea unui scenariu, a unei
schiţe de roman. O obsesivă iubire faţă de o mamă moartă şi senzaţia de abandonare
pe care o au dinspre partea unor taţi prea dominanţi ori absenţi îi împinge pe
aceşti ,,fii fără tată’’ să se abandoneze unul altuia spre satisfacerea unei
irepresibile nevoi de apartenenţă, de iubire devotată. Instinctualitatea şi ruşinea,
autoblamarea şi acceptarea îmbătrânirii nu aveau cum să lipsească din aluatul
unui text uşor schematic, uşor egotic, uşor pervers, ușor strident.
scris de anca giura în FITCA, spectacol, Teatrul Arad
Am fost întrebată cu prilejul FITCA 2014 ce este un spectacol bun şi am răspuns în caietul de festival că:
,,Într-un univers în care
toate se risipesc ca un fum, dorinţa nemuririi n-ar fi cuviincioasă spunea
odinioară scriitoarea mea favorită. Acest principiu existenţial s-ar potrivi de
minune celei mai volatile dintre arte, teatrului. Destinat interacţiunii vii cu
publicul, punerii în act, teatrul însoţeşte ca o oglindă trecerea noastră prin
timp şi prin timpuri.
Ca să scriu acest
cuvânt de mulţumire pentru teatrul de înaltă valoare, a trebuit să rememorez
toate spectacolele bune pe care le-am văzut. A necesitat să am curajul de-a
face faţă unor senzaţii estetice puternice şi astfel mi-am amintit că…
…Un spectacol bun în
plină epocă barocă, pe când teatrul se deschidea ca o floare multicoloră spre
spectatori, trebuia să fie dens de decoruri aurite, împodobit de voci îngereşti.
În secolul al XIX-lea, teatrul bun semnifica teatrul extatic al marilor pasiuni
romantice devoratoare. La început de secol XX, un spectacol bun era un spectacol
revoltat, anticalofil. La debutul secolului XXI un spectacol bun aduce
simplitate, intensitate interioară, naturaleţe şi directeţe. Tocmai valorile
care s-au risipit în apriga dezvoltare a societăţii de consum.
…Un spectacol bun
înseamnă o emoţie intensă, numai a ta, pe care o vei păstra ani de-a
rândul sau o viaţă întreagă precum amintirea unei iubiri secrete. Un spectacol
bun conferă privilegiul de a te recunoaşte în replicile personajelor
întruchipate de nişte oameni atât de vii, actorii, purtând pe scândură toate
păcatele lumii noastre isterice, aglomerate şi autiste. Un spectacol bun conţine un timp de
mare calitate pe care ţi-l acorzi ţie însuţi. Un spectacol bun este una furtiva lagrima pe care nu-ţi vei
permite să o laşi să cadă la primul semafor care îţi aminteşte că spectacolul,
vai, s-a încheiat!... aşa cum toate cele mai bune lucruri se consumă mult prea
curând. Un spectacol bun este o plusvaloare care ne îmbogăţeşte sufleteşte pe
termen nedefinit, o veioză chic
luminând, şi mântuind un pic, partea obscură din adâncul nostru.''
https://www.youtube.com/watch?v=7qF4jG_ohPk
scris de anca giura în acasă, alte arte, psihanaliză, Transilvania
Suntem ceea ce mâncăm.
Şi suntem mai cu seamă poveştile care ne însoţesc bucatele din copilărie
oferite cu blândeţe de către bunici. Pentru că la noi în familie cămara cu
dulcețuri se numea speiss, duminica se mânca cremșnit, la vreme de post mâncare de cartofi grenadirmarş, iarna cârnăciori asortați cu compot de prune, iar tata,
mare iubitor de motoare germane, spunea întotdeauna că lucrurile trebuie făcute
ori zeiss ori deloc, nu aveam cum să
nu militez pentru candidatul Klaus Iohannis ajuns, ca într-un vis, preşedintele
ales. În onoarea sa şi de dragul unor prieteni minunaţi cu care m-am cocoţat pe
baricade internautice care mai de care, am copt un chec după o reţetă care deţine
cu siguranţă o vechime de vreun secol în familia noastră. Făcut din ingrediente
simple şi aburind o subtilă aromă de prună a fost pregătit odinioară de
străbunica în izolatul ei cătun de munte unde n-au ajuns la vreme nici nemţii,
dar nici sovieticii. Şi cum nici ea nu a ajuns să mă întâlnească pe mine,
strănepoata ei, mireasma amintirii s-a răspândit precum aroma checului care
ne-a însoţit generaţie după generaţie asemenea valorilor familiale specifice
spaţiului multicultural al Transilvaniei. (*în imagine locul secret de unde provine rețeta)
scris de anca giura în boem, interbelic, iubiri
Când femeia şi-a dat seama că el era foarte îndrăgostit de ea, iar asta
după mulţi ani de camaraderie, el i-a explicat: ,,Nu puteam să-ţi
mărturisesc fiindcă te iubea Camil (Petrescu), tot Bucureştiul o ştie.''
Iar Camil era prietenul lui cel mai bun. Despre tristeţile nemărginite
ale femeilor preafrumoase (iar Cella Serghi era o senzaţie! Ilarie Voronca mai să se autosuprime pentru ea). Despre
iubire, pasiune şi prietenie cu scriitorii interbelici Cella Serghi,
Camil Petrescu, Mihail Sebastian. O carte boemă despre marii boemi de
altădată. (Citez: ,,Nu voi fi niciodată destul de bogat ca să trimit
liliac, iarna, unei femei.''Mihail Sebastian, p.218)
scris de anca giura în comentator, instituție, securitate
Într-o
ţară cu un trecut pervers şi traumatic, precum al nostru românesc, trebuie să
abordăm cu precauţie ,,instituţia comentatorului anonim negativ&agresiv’’.
Cei care practicăm bloggingul ori jurnalismul cunoaştem mai temeinic decât
alţii cât de neplăcut este să ajungi abordat
de asemenea subspecii. Se întâmplă, printr-o comparaţie, ca şi cum ai deţine un
local în care investeşti energie şi pasiune, pentru ca într-o zi să pătrundă acolo un
necunoscut cu mască ţipând că nu-i plac culoarea pereţilor, cămaşa fetei de la
bar, furculiţele şi să trântească cu o farfurie plină ochi în geam. Iar după o
lună-două să reapară, nimeni neştiind când se va încheia ciclul. Alteori, va sosi cu nonşalanţa unui vechi prieten, deşi tu nu-l cunoşti şi nici nu ţi-l doreşti prin preajmă... Dar animalul este excitat de taman respingerea ta şi te va mângâia cu o atingere rece şi lipicioasă pe obraz, îţi va şopti ca un ,,frate'', ,,ca o soră'' pe numele mic (Anca, Ancuţa) şi-n faţa dezgustului şi a siderării tale (că un dezaxat, o dezaxată ţi se strecoară viperin în viaţa, fie ea şi virtuală) îţi va răspunde cu un scuipat.
Asta pentru că din specia comentatorului anonim sau
intitulat cuviincios Ion Popescu, Maria etc. se recrutează implicit obsedaţii. Ei, în mintea lor bolnavă, consideră că au o …misiune. În alte epoci, strămoşii
lor au otrăvit, au vârât cuţitul şi au fugit de la locul faptei, au dat pe mâna
Inchiziţiei, a KGB-ului, i-au mânjit pe cei care focalizează simpatii populare,
mai mici, mai mari. Lor nu le pasă că totuşi într-o zi vor sfârşi linşaţi,
pentru că ei iubesc durerea, s-au născut din durere (nu e vina lor, admit!). Ei
nu o vor ierta niciodată pe mămica sau pe tăticul care le-a făcut probabil ceva de nerostit.
Comentatorul anonim agresiv poartă negreşit mască,
el nu se place când se priveşte în oglindă. Mai că n-ar fi chiar aşa de grav dacă numai una
singură i s-ar lipi de faţă. Dar ele sunt multiple, multifuncţionale. Pentru că nu are o viaţă personală şi
fiindcă trebuie cumva-cumva să se ţină departe de tubuleţul de pastile ori de lama
tăioasă, îşi ocupă timpul cu elaborarea de scenarii textuale, scrie comentarii
nesfârşite, vampirizează viaţa cuiva.
Nu veţi fi ţinta unui comentator anonim pervers dacă
nu faceţi lucruri de impact. Trebuie să fiţi măcar un pic invidiat ca să vă transformaţi
în ţinta lui, să prezentaţi carisma unui trend-setter de mai mică sau de mai
mare anvergură.
Iar specia aceasta reptiliană va prolifera în
campaniile electorale ce stau să erupă.
Unii o fac din compulsie, alţii şi din aceea, dar şi pentru că vor fi plătiţi de
către un partid. Ei sunt ,,nepoţii’’ bunicilor delatori cultivaţi de Securitate.
Sau sunt pur şi simplu născuţi să ilustreze mizeria condiţiei umane.
Comentariile lor brutale, sangvinolente, turbate, maniace, paranoide şi
bipolare le vor hrăni nimicnicia, ei fiind cei care în viaţa reală rămân
excluşi şi doar în online capătă o pasageră senzaţie de putere. Uneori, acest
tip de comentator poate fi femeie. Iar unele dintre femeile marcate vor invidia
întotdeauna femeile marcante care au reuşit prin ele însele.
scris de anca giura în Coreea, premieră, Teatrul Ioan Slavici
Nouă
personaje în căutarea unui regizor efervescent… şi-au găsit o excelentă
evoluţie pe scena Teatrului din Arad în deschiderea noii stagiuni. O expresie
din argoul curent sună cam aşa ,,Parcă eşti venit de pe altă planetă!’’. În
ciuda banalizării sale, zicala urbană evidenţiază un adevăr pe care l-am
experimentat nu o dată pe noi înşine. Astfel, există situaţii de viaţă în care ,,celălalt’’(vezi
Jacques Derrida) pare atât de străin nouă înşine încât ne închipuim că ne despart continente, mări,
spaţii comice.
Dacă
este să mergem cu hermeneutica ceva mai departe, atunci putem adăuga şi că, în
anumite posturi relaţionale, conflictele mocnite sau cele explicite ne separă
necruţător de familie, de prieteni, întocmai graniţei infailibile dintre cele
două Corei.
Poate
vă amintiţi de povestea Micului Prinţ, cel care trăia singur pe planeta lui cât
o bilă. Mi s-a părut că autorul francez al textului dramatic, Joël Pommerat,
nu a fost prea departe de modelul lui Saint-Ex câtă vreme individul contemporan
îşi creează propria bulă igienică de dezvoltare, de protejare, comunicând ecranat
cu toţi ceilalţi. Iar în succesiunea feliilor de existență nu s-a îndepărtat
nici de modelul lui Jean Luc Godard din Vivre
sa vie. Evoluând fulgurant, personajele sfârşesc măcinate de relaţii
imposibile şi se zdrobesc de lipsa de
empatie a celuilalt.
Textul
generos în mesaje inteligente, subtile, precum şi în replici precise, se
construieşte foiletonic din mai multe episoade, cincisprezece la număr. Precum
piesele de pe o tablă de şah, personajele îşi cunosc desăvârşit mişcarea
proprie, mecanic, trăiesc în cercul lor egotic. Ţinutele chic, muzica agreabil
subversivă precum şi decorul minimalist şi temeinic gândit m-au făcut să mă
proiectez de câteva ori în sala spectacolelor de bun-gust de la Comedie Francaise.
Uite cum îţi poţi lua zborul pe aripile imaginaţiei, influenţat de un spectacol
bun!
Altminteri,
există ceva neliniştitor în toată construcţia tematică: ideea că iubirea este
periculoasă. Răneşte. Iubirea ,,este o boală’’ spune Doctorul (Ovidiu Crişan)
la un moment dat, este reacţie neuro-chimică dată de către anumiţi hormoni pe
termen scurt, nu ne permitem să credem în ea, este vulnerabilizantă. În fond, de
ce depinde atât de mult viaţa noastră de iubire? De acceptare? Numai pentru că
psihanaliza ne-a adâncit în micul hău
interior? Numai pentru că s-a dovedit de către biologi că un bebeluş supravieţuieşte
mai degrabă lipsei de lapte decât lipsei de afecţiune maternă?
Între
oglinzile paralele ale unei lumi necruţătoare, relaţiile tradiţionale se
destramă: părinţii nu mai sunt părinţi, soţii nu mai sunt soţi, amanţii nu mai
sunt amanţi, surorile nu mai sunt surori. Şi toţi se lamentează că ,,Nu mai
există iubire între noi’’, dar niciunul nu poate defini cum arată himera
intitulată ,,iubire pură’’. Individul se regăseşte singur, dezabuzat, în miezul
unor evenimente încâlcite al căror sens i se refuză.
Veţi
viziona un spectacol viu şi puternic, nonşalant şi exigent. Vă veţi da rendez-vous
cu personaje convingătoare, interpretate de actori profunzi şi fermecători. Veţi
obţine prin demers de introspecţie nişte răspunsuri personalizate, adaptate şi
interesante, reclamate de emoţii care vă subminează. Şi nu în ultimul rând,
veţi constata că teatrul arădean îşi consolidează o trupă viguroasă de care
putem fi tot mai mândri. Şi chiar dacă Cesare Pavese afirma în Femei singure că Lumea n-au făcut-o
îndrăgostiţii. În fiecare dimineaţă începe o altă zi..., vă invităm să mergeţi la teatru pentru a
descoperi inedite soluţii emoţionale şi pentru a experimenta ceva demult uitat:
a vă simţi normali, vitali, inspiraţi.
Reunificarea celor două Corei, de Joël Pommerat
Traducerea Vlad Russo
Regia: Radu-Alexandru Nica
Scenografia: Ioana Popescu
Muzică şi sound design: Vlaicu Golcea
Coregrafia: Florin Fieroiu
Concept video: Mihai Păcurar
Light design: Lucian Moga
Distribuţia: Dorina Darie-Peter, Alina Danciu, Cecilia Donat, Mariana Tofan-Arcereanu, Carmen Vlaga-Bogdan, Ovidiu Crişan, Andrei Elek, Zoltan Lovas, Ioan Peter.





