Fiind şi mamă şi profesor, mi se pare că
pot avea o dublă perspectivă asupra şcolii româneşti. Pe de o parte, dimineţile
îi observ pe părinţii grăbiţi cum îşi parchează agresiv maşinile, intrând apoi
fioroşi în şcoală, fără a da bună ziua măcar. Pe de altă parte, după-amiezele,
acasă cu fiul meu, aflu care mai este
programa şcolară din lecţiile primite, remarc ce manuale sau auxiliare sunt
folosite, îmi dau seama că suntem norocoşi neprimind cantităţi interminabile de
teme.
În cea mai recentă emisiune ,,România, te
iubesc!’’ s-a ridicat problema stării de
marasm şi de apocalipsă din şcoala românească. Consider că asemenea emisiuni
sunt binevenite. Dintre aspectele prezentate, două mai cu seamă m-au sensibilizat,
aş spune. Astfel că îmi propun să glosez niţel asupra noţiunilor de individ şi competiţie.
În emisiune s-a dat exemplul şcolilor din Finlanda în care accentul se pune
pe individ, nu pe grup. Dincolo de beneficiile unui învăţământ personalizat (cam
cum se petreceau lucrurile pe vremuri în familiile aristocratice: un profesor
la un elev?), eu una simt un iz de utopie aici. Este adevărat că educaţia
frontală, tradiţională, ex catedra
este rigidă, dar nu demonică şi nici întotdeauna inutilă. Ea a dat mari
intelectuali cândva, dar a şi generat microbii îndoctrinării naziste sau comuniste, e drept. Sugerez ca ea să fie judecată cum grano salis, pentru că la polul opus educaţia ultraindividualizată
poate crea inşi incapabili de solidarizare. Deja caracterizaţi de egoism social
şi nu numai, mă tem ca riscăm să dobândim frică de ,,celălalt’’(vezi Jacques Derrida),
un soi de depersonalizare, de asocializare. Desigur că norma socială, adeziunea
la un grup este şi ea o formă de coerciţie despre care vorbea Heidegger în ,,Fiinţă
si timp’’. Cu toate acestea, înlocuind radical impersonalul ,,se’’ (din ,,se
cuvine’’, ,,se face’’, ,,se consideră’’ etc.) sau empaticul ,,noi’’ cu seria
pronominală ,,eu, pe mine, mă’’ riscăm să devenim prea suficienţi nouă înşine.
Când toţi părem unici şi irepetabili, atunci ierarhiile devin imposibil de
construit, nu credeţi?
Cât despre competiţie, ea a fost
prezentată ca fiind învăţată exclusiv din şcoală, detaliu cu care nu pot fi de
acord. Oare şcoala actuală e singură ,,mama competiţiei’’? Nu cumva societatea
de consum, media şi corporaţiile sunt ele însele generatoare de mentalitate
competitivă? Dacă privim un minut priveliştea familiilor contemporane aflate în
goana achiziţiilor de dinaintea Crăciunului prin mall-uri, cred că vom observa o competitie avant la lettre. Implicit priveliştea
bulevardelor şi a şoselelor noastre sunt paradigme ale competiţiei, examene ale
puterii şi ale dominaţiei prin instrumentalizarea maşinilor pe care le conducem.
Cine pe cine domină în jungla socială, vă întreb? Câtă vreme părinţii se
ambiţionează de la grădiniţă să-şi vadă
copiii la ,,panoul de onoare’’ -nu contează prin ce căi-, deja competiţia se
învaţă de acasă, şcoala românească doar aducând completări (prin proasta
gestionare a programelor, a examenelor, a personalului) unui întreg complex psihotic
naţional.
Bună! Am citit comentariul tău pe marginea ”P..dificării bărbatului”, de pe sportfactor. Am fost surprins de clemența pe care i-o acorzi acestui semidoct, care toată viața a tras de fiare și a citit, volens-nolens,niște cărți de nutriționism.
Atâtea aserțiuni false câte am citit în primul paragraf al acestui articol nu am citit de mult. ”Femeile care dau dovadă de feminitate sunt din ce în ce mai greu de găsit”. ”Bărbaţii cu personalitate sunt şi ei din ce în ce mai rari.” Jenant. Un articol care începe așa nu merită nici măcar să fie parcurs pe diagonală.
În altă ordine de idei, despre școala românească versus școlile vestice. Nu știu dacă cineva este capabil să indice varianta optimă pentru o societate sau alta. Pot spune doar că observ zi de zi lacunele sistemului românesc. Am și eu un fiu. Și constat zi de zi lacunele impardonabile din diferite manuale ”alternative”. Din fericire, a dat peste o învățătoare execelentă. Spun asta prin comparație. Bolnavă fiind timp de două luni, a fost înlocuită de o colegă. Jenant! O persoană de 52-53 de ani, fără motivație, mimând interesul față de copii (nepotul ei era în acea clasă, apropo!), dezorganizată și fără o psihologie adecvată aplicată elevilor. Sunt multe de spus pe tema asta. Dar tind să cred că sistemul românesc are mai multe de învățat de la experiența vesticilor decât invers.
Eu sunt ComiCultural. Îmi pare bine că te-am găsit. Ești un intelectual rafinat, simt. Eu am intrat în blogging pentru că vreau să împărtășesc cu alții experiențe spirituale mai profunde decât îmi permite viața de zi cu zi, la serviciul la care sunt coleg cu intelectuali, dar intelectuali monovalenți. Mi-a părut bine și ... poate keep in touch. Fac parte dintr-o comunitate care s-ar putea să îți placă. E alegerea ta dacă dai click pe http://comicultural.blogspot.ro/ .
Mulţumesc pentru apreciere&invitaţie, Comicultural. Mă voi gândi.:)
Altminteri am ajuns la postarea cu pricina fiindcă o prietenă psiholog a share-uit-o pe Facebook. Mi s-a părut o temă de actualitate, nimic mai mult. De regulă nu mă interesează cine sunt autorii blogurilor, dacă nu sunt bloguri pe care să le freceventez. Nu-mi permit să mă irosesc pe internet, după cum ziceam, iată-mi micul cinism. :)
Cât despre tema educaţiei, vom mai detalia, e chiar ceva despre care trebuie să scriu mai des.
Am impresia că sunt fericit, că trăiesc, că exist, că simt, că văd, că aud, că scriu, că vorbesc, că bat câmpii, că țip, că fug, că mă ud, că mă piș, că beau, apă, vin, bere, că mă îmbăt etc.
Nu ne îndoim de înțelepciunea ta, Scorchfield...:) E semn de înțelepciune să te bucuri de vitalitatea fiecărei zile.
Viața nu-i un concurs ci o călătorie inițiatică. Nu cred în modelul competiției. Copiilor ar trebui să li se insufle (în primul rând de către societate și apoi de către școală) aspirația de a-și împlini propriul potențial și de a-l pune în slujba unor idealuri nobile. Chiar și numai așa, și tot sună a competiție, cel puțin cu tine însuți; undeva probabil greșesc. :)
Nu e un concurs, e poate doar un drum: autostradă, șosea hârbuită, cărare pierdută, trotuar impecabil, scară spre stele etc. etc. de la caz la caz. :)