Pentru
Charles Baudelaire, vinul reprezintă un simbol complex al plenitudinii, al
experimentării unei stări superioare de a fi. În nu puţine sonete şi poeme baudelairiene, vinul este cel care face să
strălucească astral ochii femeilor (,,J'allumerai les yeux de ta femme ravie’’). Mai mult chiar,
contemplarea sau degustarea frumuseţii feminine sunt resimţite de corpul masculin îmbătătoare precum
vinul. Iar mai departe de atât, ca un adevărat poet blestemat, Baudelaire insinuează în poemul ,,L'âme du vin’’ că
omul izgonit din Eden, cu al său trup trecător, doar bând vin poate recăpăta preţ
de nişte clipe gustul pierdut al eternităţii şi al grădinii paradisiace. Altfel spus, pentru
Baudelaire, în raiul creştin gustul fericirii eterne pare similar cu gustul vinului,
aşa cum ambrozia fusese în Olimp.
Există
o lungă simpatie reciprocă între literatură şi vin, iată, şi pentru ilustrare putem coborî mult în istoria literară încă mai dinainte de Ars Amandi a lui Ovidiu. Uneori stimulând
imaginaţia, alteori încununând gloria artelor, vinul a fost un bun camarad al
cuvântului. Dacă puntea dintre cele două produse ale civilizaţiei şi evoluţiei
umane s-ar rupe, cred că s-ar pierde ceva
esenţial. Ca şi literatura, vinul reprezintă o formă de ofrandă şi o cale
de întâlnire. Ambele devin produse metamorfozate şi rafinate, depăşindu-şi
condiţia ontică iniţială.
Iar dacă este aşa, cum am putea crede că a scrie
despre vin le-ar reveni strict inginerilor viticultori, podgorenilor, oenologilor,
somelierilor, gastronomilor, breslelor specializate? Nu am risca învârtirea în cercul unui argou
prea profesional? De aceea, poate că insinuarea unor bloggeri cu niscaiva veleităţi
literare n-ar avea ce să impieteze autorităţii celor care şi-au făcut din vinificaţie
o profesie. Ea, opinia bloggerilor, este doar o alternativă de comentariu postmodern la mitul încă
în evoluţie al viţei-de-vie. Ei nu își asumă limbaje specializate, dar pot oferi colecții de impresii, puse în cuvinte, desigur, cât mai bine alese. Deocamdată însă, bloggerii neconvenţionali de vin par a fi o tagmă uşor hulită, dispreţuită precum odinioară poeţii maudits (blestemaţi). Fapt care îi onorează până la proba contrarie.
Păi da. Oricine poate scrie despre orice; textul rezultat reflectă perspectiva lui. Problema apare când un biolog citește basmul „Tinerețe fără bătrânețe” și îl acuză pe autor că minte, omul neputând trăi veșnic... :)
Faci o justă teorie a profesionalismului și a corectitudinii, Lotus.